10 juli 2019

Het is goed om te weten of je al aan je daadwerkelijke suikermax voor dit jaar zit

We horen het steeds vaker: in veel voedingsproducten zitten veel suikers verwerkt. Onze voedingspatronen zijn hier zo op aangepast, dat we vaak niet eens meer door hebben hoeveel suikers we daadwerkelijk binnenkrijgen. Om deze reden heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de ‘Suikermaxdag’ de wereld ingeroepen. De Suikermaxdag is de dag dat je door de WHO aanbevolen maximum hoeveelheid vrije suikers voor een heel jaar al op hebt. Zit jij al aan je suikermax voor dit jaar?

Dit jaar viel de Suikermaxdag al op dinsdag 9 juli en het jaar is nog lang niet om.

Vrije suikers

De WHO adviseert om gemiddeld 25 gram suiker per dag te consumeren, met een maximum van 50 gram. Hier worden de zogeheten ‘vrije suikers’ mee bedoelt. Dit zijn zoetstoffen die tijdens de bereiding van de etenswaren worden toegevoegd en suikers die van nature aanwezig zijn. Suikers die in vers fruit, groenten en melk zitten vallen niet onder deze vrije suikers. En wat blijkt nu? Voornamelijk kinderen tussen de vier en acht jaar zitten nu al ver over hun suikermax voor dit jaar heen. Deze groep consumeert bijna twee keer zoveel als de WHO hanteert als maximum.

Ouderen

Ouderen eten over het algemeen minder suiker. Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat bij ouderen de smaak en voedingsgewoonten veranderen. Jongeren drinken bijvoorbeeld veel meer calorierijke (energie)drankjes dan ouderen. Ook blijkt uit het onderzoek van de WHO dat senioren die vlak na de tweede wereldoorlog geboren zijn, minder zoetigheden consumeren omdat er destijds in hun jeugd minder suikervrije producten bestonden.

Suikeroverschot

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat niet alleen de jeugd te veel suikers binnenkrijgen. Gemiddeld krijgen kinderen van zeven tot acht jaar meer dan 90 procent en volwassenen meer dan 60 procent van het aanbevolen aantal suikers binnen. Dit suikeroverschot kan grote gevolgen hebben, waaronder het krijgen van diabetes type 2, hartziekten en overgewicht.

Check suikermax

Het verraderlijke is dat suikers tegenwoordig veel ‘verstopt’ zitten in producten. Dankzij de Suikermaxdag, in samenwerking met de cijfers van het RIVM, hoopt het WHO op deze manier meer inzicht te kunnen geven in de hoeveelheid aan suikers dat mensen binnenkrijgen. Per leeftijdsgroep is hier te zien hoeveel suikers er tot nu toe al overschreden is. Volgens voedselwaakhond Foodwatch is het aan de overheid om maatregelen te nemen om de suikerinname te verminderen. De organisatie pleit voor lagere prijzen voor gezond voedsel en wil de btw op groenten en fruit opnieuw afschaffen. Daar komt bij dat door middel van suikertaks Foodwatch hoopt dat de opbrengst ten goede komt aan een verlaging van de ziektekostenpremie.

Lees ook: 9 manieren om geld te besparen op boodschappen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Foodwatch, Margriet | Beeld: Pixabay