05 februari 2018


Niet eten, maar drinken

Rode bieten als avondeten met aardappelpuree en jus is voor liefhebbers van Hollandse kost een feestmaal. Maar wist je dat je bieten ook op een andere manier kunt binnenkrijgen? Tegenwoordig wordt ook vaak sap gemaakt van het rode wortelgewas. Maar waarom zou je het eigenlijk drinken?

Rode bietensap heeft een bijzondere werking.

Pluspunt
In de sportwereld zijn velen overtuigd van de werking van rode bietensap. Een glaasje van het rode spul zou prestaties aanzienlijk verbeteren, dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in 2009. Dit onderzoek kwam tot de conclusie dat rode bietensap rijk is aan nitraten en hierdoor kan het prestaties tot 15 procent verbeteren.

Zo werkt het
De nitraten uit bietensap worden in de mond omgezet tot nitrieten. Die nitrieten veranderen op hun beurt weer in stikstofmonoxide. De stikstofmonoxide verlaagt de bloeddruk en het zuurstofverbruik en daarom neemt je uithoudingsvermogen toe.

Voor iedereen?
Bovenstaande klinkt natuurlijk heel mooi, maar onderzoek van de website Food2Run wijst uit dat het effect van de sap vooral merkbaar is bij korte-afstandslopers. Wie een kort sprintje moet trekken, kan baat hebben bij rode bietensap, maar wanneer je je langere tijd inspant is het effect niet echt merkbaar. Food2Run verklaart dat zuurstofopname niet noodzakelijk meespeelt bij de prestaties van lange-afstandslopers omdat zij voor een langere periode op een lagere intensiteit sporten. Voetbal je? Of beoefen je een andere sport waarbij interval een grote rol speelt? Dan heeft het sap wel effect op je prestaties.

Lees ook: Waar of niet waar: werkt cranberrysap tegen een blaasontsteking?

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: HLN | Beeld: Pixabay