08 juni 2021

Door termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ denken mensen vaak onterecht dat iets gezond is

Volgens de Consumentenbond bestaan er in Nederland nauwelijks regels voor het gebruik van woorden als ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Echter denken veel mensen dat producten met die termen ook direct gezond zijn. Bedrijven maken daar dan ook sluw gebruik van. De hoogste tijd om de boel aan banden te leggen, aldus de bond.

Te pas en te onpas

‘Met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’; de Consumentenbond vond deze teksten op tal van producten. Van mosterd en cola, tot suikerklontjes en chips, al deze producten claimden op hun eigen manier zeer natuurlijk en puur te zijn. Iets dat door het gebrek aan regelgeving wordt uitgelokt, stelt de Consumentenbond. Ze wil dan ook dat de boel Europees wordt vastgelegd.

Onbewuste beïnvloeding

De voornaamste reden die de bond daarvoor geeft, is de onbewuste beïnvloeding van de teksten. Mensen zouden te snel aannemen dat iets gezond is. Terwijl de ingrediëntenlijst en voedingswaarden toch heel wat anders zeggen. Onbewuste beïnvloeding, zegt de Consumentenbond. Vooral op haastige momenten verwerk je de informatie al scannend en ben je minder kritisch, zegt onderzoeker Iris van Ooijen van de Radboud Universiteit daarover tegen RTL Nieuws. “Als je bij ieder product stil moet staan, de ingrediëntenlijst moet lezen en dan een conclusie moet trekken, dan is dat eigenlijk niet haalbaar.”

Aan banden leggen

Dat moet voortaan helemaal anders als het aan de Consumentenbond ligt. Met name door middel van strengere regelgeving in de Warenwet. Iets dat in landen als Frankrijk, Ierland en Groot-Brittanië ook al gebeurt. En mocht de Consumentenbond haar zin krijgen, dan wordt er wat dat betreft één lijn getrokken in heel Europa.

Lees ook: Gezond eten stijgt harder in prijs dan snacks en snoep

Wil je dit artikel bewaren? Bewaar het op Pinterest!

Bron: RTL Nieuws | Beeld: Pexels, Gustavo Fring