01 september 2020

Van babypapjes tot tussendoortjes, de meeste producten bevatten te veel suikers

Bijna driekwart van de kindervoeding in de supermarkt is ongezond. Het eten en drinken voor kinderen bevat te veel suiker, verzadigd vet, calorieën of zout, zo meldt onderzoek.

Tweeduizend producten getest

Dat blijkt uit een onderzoek van kinderrechtenorganisatie Unicef. Unicef onderzocht de samenstelling van bijna tweeduizend producten voor kinderen in verschillende supermarkten. Hierbij is gekeken of deze samenstelling past binnen de ‘schijf van vijf’. De schijf van vijf geeft richtlijnen voor gezonde voeding en is opgesteld door het Voedingscentrum.

Schijf van vijf

In het onderzoek zijn verschillende producten getest. Van babypapjes tot tussendoortjes en van kindertoetjes tot ontbijtgranen. Zo bleek dat de ontbijtgranen voor kinderen minder gezond zijn dan die voor volwassenen. De tussendoortjes en kinderdranken bevatten veelal te veel suikers, energie, zout of juist te weinig vezels. Slechts 11 van de 148 kinderdrankjes vallen binnen de schijf van vijf. In de koelschappen blijkt zelfs geen enkel toetje binnen de richtlijnen van het Voedingscentrum te vallen. Ook voeding in het babyschap sluit veelal niet aan bij de richtlijnen voor deze leeftijdscategorie. Ruim twee derde van de babyvoeding past niet binnen een gezond patroon.

Overgewicht

“Dit wil niet zeggen dat het allemaal ongezond is, maar het betekent wel dat er in die producten bijvoorbeeld te veel suiker, zout of verzadigde vetten zitten”, aldus Unicef-directeur Suzanne Laszlo. Voor kinderen, maar natuurlijk ook voor volwassenen, vormt deze voeding een groot risico op overgewicht. Dat stellen Unicef en experts van het Voedingscentrum. Overgewicht kan leiden tot chronische ziekten, zoals diabetes.

Minder groente en fruit

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) eet maar liefst 95 procent van de basisschoolkinderen in Nederland dagelijks minder groente dan de aanbevolen hoeveelheid. Bij fruit is dat 80 procent. “Als de balans in de voeding een keertje afwijkt, is dat natuurlijk niet zo erg”, stelt Laszlo. “Maar het recht op gezonde voeding is een heel belangrijk kinderrecht.”

Eye-opener

Voedingsexpert Iris Groenenberg van het Voedingscentrum denkt dat dit onderzoek voor veel ouders een eye-opener kan zijn. Aan ouders die nu even niet meer weten wat ze wél voor hun kinderen moeten kopen, heeft ze een belangrijke boodschap: “Supermarkten proberen allerlei producten te slijten die speciaal voor kinderen zijn. Maar de geruststellende boodschap is: je hebt al die speciale kidsproducten helemaal niet nodig! Als een kind gezond en gevarieerd eet volgens de schijf van vijf, krijgt het alle voedingsstoffen binnen die het nodig heeft.”

Gewoon een glas water

Zo adviseert Groenenberg kinderen rustig te laten wennen aan bepaalde smaken. Koop bijvoorbeeld niet de zoetste ranja’s en kindersapjes, maar ga voor een glas water. “Als je kinderen gewoon water laat drinken, wordt dat normaal. Dan kun je daarna best een keer limonade geven. Maar als je al jong begint met te veel zoet en zout, dan ontwikkel je zoete en zoute smaakvoorkeuren”, aldus de voedingexpert. Mierzoete kindertoetjes kun je vervangen door een schaaltje magere of halfvolle yoghurt, die je makkelijk op kunt leuken met toppings als rozijntjes en zaadjes of nootjes.

Kies ik gezond?

Weet je nou niet zeker of een product wel of niet binnen de schijf van vijf past? Het Voedingscentrum heeft daar een Kies ik gezond-app voor ontwikkeld. In deze app kun je makkelijk een product opzoeken of zelfs de streepjescode scannen om te zien of dit voldoet aan de gezonde richtlijnen. Ook kun je producten met elkaar vergelijken om de gezondste keuze te maken.

 

Lees ook: Bordje leeg: deze recepten lusten kinderen sowieso

Wil je dit artikel nog een keer lezen? Bewaar ‘m op Pinterest!

Bron: Het Parool | Beeld: Unsplash