23 oktober 2023
Esther Reitsema

Lidl voedselverspilling stuntprijzen

Dit nieuws bevalt ons wel

Move over, chocoladeletters! In plaats van de zoete sinterklaastraktatie is er nu ook een hartige variant in de supermarktschappen te vinden. Lidl verkoopt vanaf nu namelijk de kroketletter. 

Bevroren ragout

De kroketletter heeft de vorm van een chocoladeletter, maar is in plaats van chocolade gemaakt van ragout en heeft een knapperige paneerlaag. Richard Blok was verantwoordelijk voor het produceren van de kroketletter, en heeft daar maar liefst drie jaar overgedaan. Hij vertelt aan het AD dat dat komt omdat geen enkele leverancier wist hoe ze zo’n zwierige letter konden maken van een kroket. “Je werkt met halfbevroren ragout, dat maakt het lastig om er een vorm van te maken.”

Mal

Eén van de leveranciers bij wie Blok langsging, stelde nog voor om de letter ‘i’ te maken. Dat was wat makkelijker; een kroket met een bitterbal erboven. Dit strookte echter toch niet helemaal met de wensen van Blok, en dus zocht hij verder. Met succes: want uiteindelijk vond hij een leverancier die het aandurfde. Samen investeerden ze in een mal, een gietvorm waardoor je iets in een specifieke vorm kan maken. Hoe duur die mal was wil Blok niet zeggen, maar een dure aangelegenheid was het zeker. “Je hebt een mal nodig, maar je moet er ook een hele productielijn voor opbouwen.”

Nieuwe snacks

Een typisch Hollandse snack in een nieuw jasje steken: dat is waar Lidl goed in is. Ze deden het al eerder, bijvoorbeeld met de frikandel speciaal-pizza of de bitterbal gevuld met chocolade. “Allebei zijn het producten die zich in het verleden hebben bewezen”, vertelt Richard Blok. “Maar dan komt de vraag op: hoe gaan we vernieuwen?” Met de kroketletter, zo blijkt. Wat is de volgende revolutionaire snack die we van Lidl kunnen verwachten?

Lees ook: Te lekker om niet te proeven: Unox lanceert vernieuwde vegetarische rookworst

Artikel bewaren? Pin hem op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Adobe Stock, Lidl