Hand op de knip: ALDI, LIDL en huismerken zijn veel populairder geworden

05 oktober 2022
Jaimy Boer

We zoeken steeds vaker goedkopere producten

Je hebt het vast al wel op je kassabonnetje gezien: boodschappen zijn tegenwoordig veel duurder. Naast dat mensen nu vaker producten in de aanbieding kopen, zijn de goedkopere winkels zoals ALDI en LIDL veel populairder geworden. Hun marktaandeel is zelfs gestegen.

Grootste marktaandeel

Dat LIDL en ALDI profiteren van de inflatie, moge duidelijk zijn. Er wordt steeds vaker gewinkeld bij de supermarkten die bekend staan om hun goedkopere prijzen. De marktaandelen van de twee supermarktketens zijn nu groter dan ze in jaren waren, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. IRI brengt onder andere het consumentengedrag van Nederland in beeld. “Nu mensen de inflatie echt voelen in de portemonnee, zien we dat ze vaker boodschappen doen bij ALDI en LIDL”, zegt Sjanny van Beekveld van IRI. De twee supermarkten zitten samen op een marktaandeel van 16,3 procent. Zo’n groot marktaandeel is er sinds 2010 niet meer geweest. Alleen in 2018 was er een vergelijkbaar marktaandeel met 16,4 procent.

Stijgende prijzen

Van Beekveld denkt dat de extra groei vooral wordt veroorzaakt door de stijgende prijzen. Aangezien de prijzen nog steeds oplopen, zullen de LIDL en ALDI waarschijnlijk steeds meer klanten trekken. En dat is een slecht teken voor de traditionele supermarkten. Deze supermarkten doen er alles aan om alsnog klanten naar hun winkel te trekken, valt Van Beekveld op. “Die voeren wel veel campagne om te laten zien dat ze ook artikelen met lage prijzen hebben.”

Huismerken

Bovendien ziet IRI dat klanten in de traditionele supermarkten steeds vaker voor huismerk-producten kiezen. Ook het aandeel van de huismerken is met ruim 27 procent het hoogst in jaren. Zo proberen we allemaal wat te besparen!

Lees ook: Onderzoek toont aan: onze eetgewoontes zijn anno 2022 behoorlijk veranderd

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: NU.nl, Tips en Weetjes | Beeld: Unsplash, Tara Clark