De bereidingswijze van groente is belangrijk voor de voedingswaarde

We horen vaak dat het belangrijk is om tweehonderd gram groente per dag te eten. Iets waar wat minder vaak over wordt gepraat, is dat het ook uitmaakt hoe je die groente bereidt. De bereidingswijze heeft namelijk invloed op de smaak én de voedingswaarde van groenten. Wij vertellen je er meer over.

Voedingsstoffen verliezen

De meeste groenten kun je zowel koken als stomen. Welk van de twee opties is het beste? In het kort: als je groente kookt, raak je vitaminen en mineralen kwijt. Als je groente stoomt, gebeurt dat minder snel. De voedingsstoffen worden namelijk opgenomen in het water, wat je verliest als je de groenten na het koken afgiet. Hoe langer je groenten kookt, hoe meer voedingsstoffen er bovendien verloren gaan. Ook wat smaak betreft is afgieten de boosdoener. De smaak van groenten blijft namelijk net als de voedingsstoffen hangen in het water.

Dingen om op te letten

Hoewel stomen dus de betere optie is van de twee, is groente koken absoluut niet slecht. Er zijn wel een paar dingen waar je bij het koken van groenten op kunt letten. Zorg er allereerst voor dat je groente nooit doorkookt. Hoe langer je het kookt, hoe meer voedingsstoffen je namelijk kwijtraakt. Snijd de groenten daarnaast zo min mogelijk, want ook daarmee verlies je belangrijke voedingsstoffen. Probeer bovendien zoveel mogelijk van het kookwater te verwerken in je gerecht, aangezien dat water vitamines en mineralen opneemt tijdens het koken. Succes!

Lees ook: Aha! Hierdoor kan jouw ei barsten in kokend water

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: Radar | Beeld: Unsplash, Qi Li