Geen groenteliefhebber? Met deze tip kan dat veranderen

Iedereen heeft wel een (aantal) groente(s) die hij of zij niet lekker vindt. Ben jij ook iemand die niet dol is op groente? Dan hebben wij wellicht de gouden tip voor jou. Want groenten zijn natuurlijk voor ons allemaal belangrijk. De truc is dan ook om het zo lekker mogelijk klaar te maken. 

Groente lekkerder maken

Eigenlijk is het heel simpel: gril je groenten. Door te grillen maak je iedere groente een stuk lekkerder. Of hiervoor nu een grillpan gebruikt, of de vitaminebommetjes in de oven zet, je wordt sowieso blij van de smaak die het krijgt. De hitte zorgt voor een hartige smaak en een knapperige structuur. Wanneer je groente kookt is de smaak een stuk weeïger. Dit trucje kun je bij alle groenten gebruiken, maar je moet het wel goed doen.

Perfect grillen

Je kunt groente grillen in een pan of in de oven. Wat het beste is, hangt af van het type groente. Gebruik altijd een olie die tegen hoge temperaturen kan, zoals kokosolie of zonnebloemolie. Kruid je groente nooit met peper voordat je het in de oven of pan doet, want dat verbrandt erg snel.

De grillpan

Groenten die relatief snel gaar zijn kun je het beste in een grillpan bereiden. Denk aan stukken paprika, plakken aubergine en courgette. Smeer ze vooraf in met een beetje olie en zorg dat de pan goed heet is. Grill de groente en draai pas om zodra je grillstrepen ziet. Kleine hint: je moet ze altijd langer laten liggen dan je denkt.

In de oven

Staat er een groente op het menu die iets langer nodig heeft om gaar te worden? Gebruik dan de oven. Denk aan broccoli, bloemkool, worteltjes, spruiten en witlof. Broccoli en bloemkool snijd je in kleine roosjes. Spruiten kun je heel laten en witlof en wortelen snijd je in de lengte doormidden. Zorg ervoor dat alle stukken ongeveer even groot zijn. Bestrijk de groente met wat olie en zorg dat de grill goed is voorverwarmt. Zet het eten dan in de oven totdat ze gaar en gekleurd zijn, meestal duurt dit zo’n 10 tot 20 minuten.

Grill je grotere stukken in de oven? Rooster ze dan eerst 10 minuten op 200-225 °C. Zet daarna de grillstand aan en grill tot ze bruin kleuren.

Lees ook: 12 eiwitrijke snacks voor een langdurig verzadigd gevoel

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Woman’s Health | Beeld: Pexels