Met deze tips geniet jij van je eten als nooit tevoren

Naast een vervelende, droge hoest is verlies van reuk en smaak een van de symptomen van corona. Ruim zestig procent van de coronapatiënten krijgt hier in meer of mindere mate mee te maken. Dit kan niet alleen potentieel gevaarlijk zijn, het is ook nog eens heel vervelend. Want hoe kun je nog écht van je eten genieten als je niet meer kunt ruiken? Gelukkig hebben wij daar enkele tips voor gevonden, we zetten ze voor je op een rijtje. 

1. Vraag om hulp

Het is niet niets om je reuk van de een op de andere dag te verliezen, vooral als je niet weet wanneer je reuk weer terugkomt. Het is dan ook heel normaal als je hier verdrietig of depressief van wordt. Weet dat je niet de enige bent en dat er anderen zijn die meemaken wat jij ook doormaakt. Volgens dr. Stephanie Hunter is het daarom een goed idee om op zoek te gaan naar medestanders. Zij vertelt aan Well+Good dat er op Facebook verschillende groepen zijn met mensen die ook hun reuk zijn verloren door het coronavirus. Niet alleen zul je je zo minder alleen voelen, ook kun je zo tips met elkaar delen om weer te genieten van eten. Ook kun je hulp zoeken bij een therapeut of diëtist om je met deze situatie te leren omgaan.

2. Spice it up

Doordat je niet meer kunt ruiken, smaakt je eten ook anders. Maar dit hoeft niet te betekenen dat je het helemaal niet meer kunt proeven. Dr. Hunter raadt aan om je gerechten wat meer pit te geven. Hot sauce, chilipepers, komijn en gember zijn verschillende ingrediënten die je aan je eten kunt toevoegen om het wat pittiger en kruidiger te maken én zo beter te proeven. Veel mensen die niet meer kunnen ruiken, zullen hun gerechten ook besprenkelen met een flinke laag zout. Dit kun je echter beter niet doen. Te veel zout kan namelijk leiden tot een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en nierziekten.

3. Pas op met suiker

Net zoals veel mensen ineens onafscheidelijk zijn met het zoutvaatje, voegen veel mensen die niet meer kunnen ruiken ook een flinke lading suiker toe, weet dr. Hunter. Als je je smaak nog wel hebt, kun je namelijk nog wel proeven of iets zoet is. Maar ja, extra suiker toevoegen is natuurlijk niet de gezondste optie. Daarom raadt dr. Hunter aan om kruiden als kaneel, nootmuskaat en piment te gebruiken om je eten of drinken iets zoeter te maken.

4. Speel met verschillende structuren

Hoewel het een stuk lastiger is om je eten te proeven, kun je nog wel genieten van de structuur ervan. “Veel mensen die hun reuk hebben verloren door COVID-19 genieten nu enorm van knapperig eten. Dus bedenk verschillende manieren om iets knapperigs aan je gerechten toe te voegen”, vertelt dr. Hunter. Denk bijvoorbeeld aan noten door je salade, granola door je havermout of yoghurt, pompoenzaadjes door je roerbakgerechten: de mogelijkheden zijn eindeloos.

5. Heel heet of juist heel koud

Net zoals met de structuur van je eten, is het volgens dr. Hunter een goed idee om met de temperatuur ervan te spelen. Maak van je gewoonlijke smoothie bijvoorbeeld een smoothie-ijsje. En verruil je boterham met kaas voor een kom hete noodles. Pas alleen op dat je niet je tong brandt, dan ben je nog verder van huis.

Lees ook: Geen smaak door corona? Probeer deze voedselcombinaties eens

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Well+Good | Beeld: Unsplash