5. Koffie

Goed nieuws voor alle koffieleuten: een bakkie leut kan je prima helpen met gewichtsverlies. Zolang je ‘m niet vult met een laag melk en suiker, natuurlijk. Uit een recent onderzoek blijkt dat het drinken van vier koppen koffie per dag kan leiden tot een vermindering van 4 procent lichaamsvet. Volgens de onderzoekers heeft cafeïne een positief effect op je metabolisme. Wanneer je die kopjes koffie het best kunt drinken op een dag, leggen wij je hier uit.

6. Psylliumschil in water

Psylliumschil is een soort oplosbare vezel, die wordt gebruikt in het vezelsupplement Metamucil. Psyllium neemt vocht op in je lichaam en kan je helpen een vol gevoel te krijgen, waardoor het makkelijker wordt om minder te eten.

7. Grapefruitsap

Als je zin hebt in een zoet drankje, klinkt vruchtensap als een goede, gezonde optie. Dat is helaas niet helemaal waar. Vruchtensapjes klinken weliswaar gezond, toch zijn het vaak enorme suikerbommen. Niet zo goed voor de lijn dus. Als je toch een vruchtensapje wilt drinken, ga dan voor een klein glaasje grapefruitsap. In een 12-weekse onderzoek werden honderd obese mannen en vrouwen in drie groepen verdeeld. De eerste groep at een halve grapefruit voorafgaand aan elke maaltijd; de tweede groep dronk voor elke maaltijd een glas grapefruitsap; de laatste groep kreeg geen grapefruit. Gemiddeld vielen de grapefruiteters zo’n 1,6 kilo af en degenen die het grapefruitsap dronken 1,5 kilo. De controlegroep, die geen grapefruit kreeg, viel in de twaalf weken nog geen halve kilo af.

8. Kokoswater en watermeloenwater

Tijdens of na het sporten is het goed om een zoet drankje te nuttigen. Kies dan echter niet een sportdrankje uit de automaat, maar neem bijvoorbeeld kokoswater of watermeloenwater. Beide zijn laag in suikers, maar zorgen ervoor dat je voldoende vocht binnenkrijgt na inspanning. Watermeloen is rijk aan L-citrulline, een aminozuur dat helpt om melkzuur uit de spieren te halen en pijn en vermoeidheid te verminderen. Wil je je eigen watermeloenwater maken? Combineer dan 1200 gram pitloze rijpe watermeloen (in blokjes gesneden) en een kopje koud water in een blender of keukenmachine. Mix tot het vloeibaar is.

9. Een biologische plantaardige proteïneshake

Proteïne (of eiwitten) is de bouwsteen van spieren en het bevordert de verzadiging. Dit kan beide helpen bij gewichtsverlies. Als ze weinig calorieën bevatten, kunnen eiwitrijke dranken een effectief hulpmiddel zijn om kilo’s kwijt te raken, vooral als je ze drinkt als maaltijdvervangers of als snacks.

10. Witte thee

Als het over gezonde thee gaat, gaat het negen van de tien keer over groene thee. Toch is witte thee ook gezond en kan deze je helpen bij gewichtsverlies. Witte thee bevat een krachtige vetverbrandende combinatie van cafeïne en de catechine EGCG. Uit reageerbuisonderzoeken blijkt dat deze catechine de vorming van nieuwe vetcellen verhindert. Witte thee stimuleert het metabolisme en het vermogen van het lichaam om bestaand vet af te breken en te gebruiken voor energie, blijkt uit een onderzoek.

11. Een caloriearme smoothie

Caloriearme smoothies met eiwitpoeders zijn een goede manier om het hongergevoel tegen te gaan. Het beste is om zo’n smoothie zelf te maken, zodat je precies weet wat er in je drankje zit. Neem een scoop proteïnepoeder, wat bevroren bessen, wat (amandel)melk en blenden maar. Of probeer dit gezonde smoothierecept van niemand minder dan Meghan Markle.

Pagina 2/2

Lees ook: Feit of fabel: helpt kauwgom kauwen je met afvallen?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Eat This, Not That | Beeld: Unsplash