Jasmijn

Sommige mensen gebruiken in de supermarkt standaard een winkelwagen, anderen geven de voorkeur aan een winkelmandje. Uit onderzoek is gebleken dat dat invloed heeft op je koopgedrag. Wij vertellen je er meer over.

‘Ik wil dit nu’-impuls

Aan de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben ze onderzoek gedaan naar het verschil tussen het gebruik van een winkelmandje en een winkelwagen in de supermarkt. Bij klanten met een winkelmandje was er vaker sprake van een ‘ik wil dit nu’-impuls. Die mensen waren vatbaarder voor ongezonde impulsaankopen dan mensen die een winkelwagen gebruikten. “Bij gelijke omstandigheden is de kans dat iemand met een mandje ‘slechte’ producten koopt 6,84 maal groter dan voor iemand met een winkelwagentje”, aldus onderzoeker Bram Van den Bergh.

Lichaamshouding

Dit verschil bleek te worden veroorzaakt door de houding die mensen aannemen. Als je een winkelmandje vasthoudt, trek je dat naar je toe. Lichamelijke reacties zouden onze gevoelens aansturen in plaats van andersom. Die theorie hielden de onderzoekers in hun achterhoofd toen ze vorig jaar vervolgonderzoek uitvoerden.

Onderzoek met andere winkelwagen

Voor het vervolgonderzoek werd een speciaal ontworpen winkelwagen gebruikt, met twee handvatten aan de zijkant in plaats van een horizontale stang. Het gebruik van die winkelwagen leek daardoor op dat van een winkelmandje. Proefpersonen die de speciale winkelwagen gebruikten, bleken meer geld uit te geven dan proefpersonen die traditionele winkelwagens gebruikten.

Met die resultaten werd bevestigd dat je lichaamshouding in de supermarkt je koopgedrag (mede) bepaalt. Wil je zeker weten dat je met zo min mogelijk impulsaankopen thuiskomt, dan kun je dus het beste voor een winkelwagen kiezen.

Lees ook: Albert Heijn stopt met muntjes voor winkelwagentjes

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: MAX Vandaag | Beeld: Unsplash, Eduardo Soares