Zo kies je altijd de juiste yoghurt!

Als je in het schap in de supermarkt kijkt, zie je yoghurt in alle soorten en maten: Turks, Grieks, Bulgaars, Hollands, het staat er allemaal. Er zijn zoveel soorten dat we door de bomen het bos niet meer zien en niet weten wat het verschil is en welke het gezondste is.

Kookfans zet de verschillen voor je op een rijtje.

Darmen

Elke yoghurtsoort is in principe gezond, aldus het Voedingscentrum. Het is een gefermenteerd voedingsmiddel, waardoor je darmen heel blij worden van dit zuivelproduct. Het verteerd makkelijk en de voedingsstoffen worden heel makkelijk opgenomen.

Vet

Waarin het wel verschilt is het vetpercentage. In yoghurt zitten voornamelijk verzadigde vetzuren en dat is volgens wetenschappers slecht voor je cholesterolgehalte. De ene soort yoghurt bevat meer van dit soort ‘slechte’ vetten, dan de andere. Zo hebben de Turke, Griekse en Bulgaarse soorten een vetpercentage dat rond de tien procent ligt. Er zijn wel soorten met minder vet. ‘Gewone’ volle yoghurt bevat maar drie procent vet en met een half procent vet is normale magere yoghurt wel echt heel mager en dus de gezondste keuze, aldus het Voedingscentrum.

Eiwitten

Toch vullen de magere producten over het algemeen wel minder goed en dat is jammer. Je wilt natuurlijk wel lekker vol zitten. Je kan voor dat gevoel beter kiezen voor kwark of Griekse yoghurt. Deze soorten bevatten meer eiwitten en die zorgen voor een voller gevoel. De ideale manier om je dag te beginnen!

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Pxhere