02 juli 2019

Het is belangrijk dat je in elke levensfase eet wat goed voor je is

Je zou het misschien niet denken, maar op je zestigste heeft je lichaam andere voedingsstoffen nodig dan op je veertigste. Aangezien zowel je lichaam als je geest verandert naarmate je ouder wordt, zul je ook je voedingspatroon een klein beetje aan moeten passen. Veertigers, vijftigers en zestigers opgelet: dit zijn de belangrijke voedingsmiddelen per leeftijdscategorie!

Let hier goed op!

Veertigers

Veertigers hebben over het algemeen een druk bestaan. Kinderen, een drukke baan én een sociaal leven. In deze levensfase is er vaak maar weinig tijd over om te sporten, waardoor je extra op je voeding zal moeten letten. Wanneer je gezond eet, zal je lichaam voldoende mineralen binnen krijgen die over het algemeen zorgen voor je bloeddruk en ontspanning. Soms kan het echter geen kwaad om je magnesium- en kaliumvoorraad een beetje extra aan te vullen. Wat je dan moet eten? Bananen! Eén banaan van 150 gram levert namelijk 42 microgram magnesium. Dat is veertien procent van de aanbevolen hoeveelheid magnesium en ongeveer zeventien procent van de aanbevolen hoeveelheid kalium. Makkelijk om even snel als tussendoortje te eten!

Vijftigers

Wanneer je de vijftig gepasseerd bent, dan kun je last krijgen van een minder goede spijsvertering. De productie van maagzuur neemt rondom deze leeftijd af, waardoor je eten langer in je maag blijft hangen. Daarnaast neemt ook de werking van de alvleesklier af. Eiwitten en vetten worden daardoor minder goed verteerd. Het gevolg van deze slechte vertering? Er zijn meer slechte dan goede bacteriën in je darmflora en hiermee verhoogt het risico op verschillende ziektes. Om de goede bacteriën te ondersteunen, kun je het beste voedingsmiddelen met een probiotische werking kiezen. Dit zijn bijvoorbeeld: volle yoghurt (zonder suiker), zuurkool, pure chocolade (meer dan 70 procent) of augurken. Vermijd alcohol en koffie!

Zestigers

Als zestiger ben je sneller vermoeid. Er zijn een aantal vitamines die ervoor kunnen zorgen dat je deze vermoeidheid kunt vermijden. Dit zijn onder andere vitamine B1, B6 en B12. Vlees barst van de B-vitamines. Eet je liever geen vlees? Dan kun je ook kiezen voor melk, yoghurt, kabeljauw of ei. Let hier goed op, vooral wanneer je op deze leeftijd bepaalde medicijnen slikt. Medicijnen kunnen namelijk invloed hebben op de opname van vitamines!

Lees ook: Dit is de beste manier om zacht fruit te bewaren

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Tips van Oma | Beeld: Unsplash