Dit zijn volgens onderzoek een aantal grote voordelen van bananen

Meer groente en fruit eten wordt standaard genoemd als stap naar een gezonder te leven. Toch blijven sommige mensen ietwat huiverig om iedere dag koolhydraatrijke fruitsoorten als banaan te eten. Dat is helemaal niet nodig, want het gele fruit kan juist helpen om wat kilo’s te verliezen. Dit is hoe dat werkt.

1. Minder eetlust

Bananen zijn een gezond tussendoortje en houden je langer vol dan veel andere soorten fruit. Dit geldt vooral als je bananen eet die nog aan de groene kant zijn. Wanneer de gele vrucht nog niet helemaal rijp is, bevat hij ‘bestendig zetmeel’. Dit zetmeel voedt de gezonde bacteriën in je darmen, waardoor je eetlust vermindert en de vetverbranding sneller kan gaan.

2. Sneller metabolisme

Volgens een onderzoek in het wetenschappelijke blad Nutrition & Metabolism kan bestendig zetmeel zelfs helpen om het metabolisme een enorme boost te geven. De vetverbranding na het eten van de maaltijd zou tot wel 23 procent sneller kunnen worden! Helaas zijn groene bananen, waarin we het bestendige zetmeel vinden, niet zo lekker als de rijpe variant. Meng het fruit door de yoghurt of door een smoothie als je hem in groene vorm te bitter vindt.

3. Meer energie om te sporten

Een paar kilo’s verliezen gaat natuurlijk nog makkelijker als je ook meer gaat bewegen. Volgens veel fitnessexperts zijn bananen de perfecte snack voor of na je workout. Ze geven je voldoende (natuurlijke) suikers om je energie op peil te houden en ze bevatten kalium, waardoor je minder last hebt van duizeligheid en spierpijn na het sporten. Zo is je lichaam binnen mum van tijd klaar voor de volgende sportsessie!

4. Minder opgeblazen gevoel

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Volgens onderzoekers zou je dan het beste een banaantje kunnen eten. De fruitsoort bevat veel ‘prebiotische vezels’ die de goede darmbacteriën voeden en de spijsvertering versnellen. Ook het kalium uit bananen helpt om het vasthouden van vocht te verminderen. Een onderzoek in Anaerobe liet zelfs zien dat vrouwen een tot wel 50 procent minder opgeblazen buik hadden, nadat ze twee maanden lang twee keer per dag een banaan hadden gegeten voor de maaltijd.

5. Minder pesticiden

Door de dikke schil van bananen zijn er meestal geen restjes pesticiden meer te vinden op het fruit. Dit is wel anders dan de fruitsoorten waar bijna altijd nog pesticiden op kunnen zitten, zoals appels en perziken. Volgens voedingsdeskundigen kunnen pesticiden de stofwisseling verstoren en daardoor leiden tot gewichtstoename. Met bananen als tussendoortje zit je dus een stukje veiliger.

Lees ook: 6 handige trucjes om je bananen langer goed te houden

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Eat This | Beeld: Pexels