Madelon Pathuis

Gezonde voeding wordt te weinig gestimuleerd

Twee jaar geleden beloofden supermarkten om gezond eten meer te gaan promoten. Volgens een onderzoek van Superlijst is dit alleen bij de meeste supermarkten niet gebeurd. Alleen de Ekoplaza en de Lidl hebben zich aan de belofte gehouden. 

Verantwoordelijkheid

Supermarkten kunnen ervoor kiezen om gezonde keuzes makkelijker te maken of gezonde producten meer te promoten. Ook al dragen ze niet de hele verantwoordelijkheid, ze hebben dus wel een rol. Twee jaar geleden is afgesproken dat gezonde voeding meer gepromoot zou worden. Hier is helaas niks van terecht gekomen.

Reclame

In Nederland is de helft van de bevolking te zwaar. Bij kinderen is dit een op de zes. Een ongezond eetpatroon is dus echt een probleem in Nederland en supermarkten kunnen hierin een steentje bijdragen. Helaas kwam uit de resultaten van de Superlijst dat 80 procent van de reclames die worden gemaakt, voor producten waren die buiten de schijf van vijf vallen. Ook worden zoete kinderdrankjes volop gepromoot.

De Albert Heijn kwam volgens de Stijlgids het slechtste uit de verf.

 

Lees ook: Aha: dit zijn de populairste pizza’s in Nederland

Wil je dit recept bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: flavorflav | Beeld: Pexels