Wat denk jij?

Als je kampt met een ijzertekort moet je spinazie eten, waar of niet waar? Velen beweren dat het lievelingseten van Popeye wonderen doet om het ijzertekort aan te vullen, maar is dit wel echt zo?

Spinazie zit bomvol met ijzer, maar of je lichaam er wat aan heeft, dat is de vraag…

Spinazie is rijk aan ijzer
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer die een vrouw nodig heeft is 15 milligram, een man heeft gemiddeld minder ijzer nodig en heeft al genoeg aan 11 milligram. Uiteraard hangt de hoeveelheid ijzer die je binnen moet krijgen ook af van je leeftijd. In spinazie zit per 100 gram 2,7 milligram ijzer. De groente zit tjokvol met ijzer.

Feit of fabel
Spinazie is rijk aan ijzer, dat klopt. Toch heb je er helemaal niets aan als je je ijzertekort wilt aanvullen. Het grootste gedeelte van het ijzer wordt niet opgenomen door het lichaam, want vrijwel al het ijzer verdwijnt in het toilet. Het lichaam neemt het ijzer dat in spinazie zit moeilijk op. Dit geldt niet alleen voor spinazie, maar voor vrijwel alle plantaardige producten. Het is voor het lichaam een stuk makkelijker om ijzer op te nemen uit vlees.

IJzerbron
Vlees is een veel betere ijzerbron dan groente. Met name de organen, zoals de lever zitten tjokvol ijzer die het lichaam opneemt. Word je niet meteen enthousiast van orgaanvlees? Paardenvlees is ook rijk aan ijzer, daar zit meer ijzer in dan koeienvlees. Kip en vis bevatten ook ijzer, maar een stuk minder dan de hiervoor genoemde producten.

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Libelle | Beeld: Pixabay