Wij hebben het antwoord voor je

De winter staat voor de deur en als daar één gerecht bij hoort, dan is het wel snert. Zo’n bord erwtensoep is heerlijk op een koude dag, maar hoe gezond is het eigenlijk? Wij vertellen het je. Enne, we verklappen alvast dat je het grotendeels zelf in de hand hebt. 

Veel variaties

Snert is er in vele variaties, en dat is ook meteen het antwoord op deze vraag. Want hoe gezond een bord erwtensoep is, ligt vooral aan wat je erin stopt en hoe vaak je het eet. We maken snert allemaal op een andere manier, dus hoe gezond of ongezond de soep is verschilt per persoon. Als je snert maakt met mager vlees is dat een stuk gezonder dan wanneer je er rookworst, spekjes én schouderkarbonades in doet. Natuurlijk zijn er ook ingrediënten die bijna iedereen erin stopt, zoals spliterwten, knolselderij, wortel en rookworst. Daar gaan we ons dan ook voornamelijk op focussen. 

Spliterwten 

Laten we beginnen met het belangrijkste ingrediënt van snert: spliterwten. Gelukkig blijken die heel gezond te zijn. Spliterwten hebben een lage glycemische index, wat inhoudt dat ze langzaam verteren en de koolhydraten dus ook langzamer opgenomen worden in je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel op niveau blijft, ook verlaagt het je cholesterol en heeft het een positieve invloed als je bloeddruk te hoog is. Al met al zijn de spliterwten in de snert dus gezond! 

Knolselderij 

Knolselderij kan niet ontbreken in een klassieke snert. En we hebben goed nieuws, want ook dit ingrediënt is hartstikke gezond! Er zit veel vitamine C in, maar ook een goede dosis vitamine K. Daarnaast is knolselderij goed voor de hoeveelheid voedingsvezels in de soep, die goed zijn voor je stoelgang én ze geven je langer een verzadigd gevoel. 

Wortels 

Het zal geen verrassing zijn dat wortels wederom heel gezond zijn. Door het stofje bètacaroteen is de groente goed voor je ogen en zorgt het voor een stralende huid. Ze zijn laag in calorieën, maar vullen goed en zitten vol vitamines. In wortels zit onder andere vitamine B1, B2, B3, B6, C, D, E en K, maar ook mineralen als kalium en magnesium. Het mag duidelijk zijn: wortels zijn een supergezonde toevoeging aan je snert. 

Rookworst 

In een bord klassieke snert mag rookworst natuurlijk niet ontbreken. Maar hoe gezond is zo’n worst eigenlijk? Helaas is die niet heel erg gezond, volgens het Voedingscentrum. In rookworst zit namelijk veel zout en vet. Daarnaast is het vlees bewerkt, iets wat ook niet heel goed voor je blijkt te zijn. Nu heb je tegenwoordig ook een magere variant van de worst, maar helaas, ook die is niet heel gezond. Alles draait om balans, zegt voedingscoach Jonathan Klaassen. Af en toe een rookworst kan best, maar je moet het niet dagelijks eten. 

Hoe gezond is snert? 

We weten nu hoe (on)gezond de verschillende ingrediënten in snert zijn, maar is de soep in zijn geheel nu wel of niet gezond? Dat blijft lastig om vast te stellen. Een aantal van de ingrediënten is heel gezond en sommige iets minder. Daarnaast kan de soep veel zout bevatten, wat niet heel goed voor je is. Al met al is snert niet heel ongezond. Af en toe een lekkere warme kop soep, die ook nog eens goed vult, is hartstikke gezond! Helemaal als je ‘m combineert met roggebrood. Geniet ervan! 

Ook lekker: Zó zet jij binnen 30 minuten de lekkerste oudhollandse snert op tafel!

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Videostill