Echt gezond is het natuurlijk niet, maar deze snack is het minst slecht

Het zweet breekt je nog net niet uit als je in de snackbar staat. De keuze is immers reuze. Kipcorns, kroketten, frikandellen, loempia’s, mexicano’s, bitterballen… De ene snack nóg lekkerder dan de ander. Maar wat kies je als je nog ietwat gezond wil doen? Wij zochten het uit. 

Niet gezond

“Ze zijn geen van alle goed”, zegt hoogleraar voeding voor gezond leven Ingeborg Brouwer gelijk tegen Quest. Dat dat maar even duidelijk is, natuurlijk. Ze wijst erop dat in alle snacks te veel calorieën, te veel zout en te veel verkeerde (verzadigde) vetzuren zitten.

Ongezondste snack

Natuurlijk weten we dat gefrituurde snacks niet bepaald gezond zijn, maar eens in de zoveel tijd moet het kunnen om te zondigen. Welke snack is dan het minst slecht, om het dan zo maar te zeggen? “Ik zou zeker niet kiezen voor de berehap. Die is het zwaarst, zo’n 150 gram, terwijl de andere snacks ongeveer de helft wegen”, weet Brouwer. Hierdoor krijg je niet alleen veel meer calorieën, maar ook meer vetten en zout binnen. Ook als je de berehap per honderd gram met andere snacks zou vergelijken, zou de snack er het slechtst van af komen. “Eet je één berehap, dan heb je al meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout binnen”, aldus Brouwer.

Gezondste snack

Ook een kaassoufflé is niet aan te raden als een ‘gezonde’ snack. Deze kazige heerlijkheid bevat te veel verzadigde vetten en te veel calorieën. Een bamischijf bevat daarentegen weer te veel suiker. Dan blijven de klassieke frikandel en de kroket nog over. Volgens Brouwer is de kroket de gezondste optie van de twee, omdat deze minder zout bevat dan en frikandel. “Zo nu en dan een kroket eten is geen probleem, als je hem eet als vervanger van gewoon vlees”, aldus Brouwer. “Maar het wordt echt wel ongezond als je hem naast de gewone maaltijden gaat eten.”

Top 5

Tot slot zet Brouwer de snackbarsnacks op een rijtje van ongezondst (5) tot het ‘gezondst’ (1). Hoewel natuurlijk niet alle snacks in dit rijtje zijn meegenomen, is het zeker een handig lijstje om mee te nemen naar je volgende snackbarbezoek. Niet om allemaal te bestellen uiteraard. Houd het liever bij een kroket voor een (on)gezond snackavondje.

  1. Kroket
  2. Frikandel
  3. Bamischijf
  4. Kaassoufflé
  5. Berehap

Lees ook: Snacken én afvallen? Ga dan voor deze 10 gezonde alternatieven

Wil je dit recept bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Quest | Beeld: Videostill YouTube Prankster