17 januari 2019

Veel mensen die koolhydraatarm eten krijgen te weinig vezels binnen

Als je weleens last hebt van obstipatie, heeft iemand je vast al eens het advies gegeven om meer vezels te eten. Vezels zorgen er namelijk voor, samen met water, dat onze stoelgang soepel blijft. Daarnaast houden ze je bloedsuikerspiegel op peil en krijg je minder gauw honger als je veel vezels eet. Toch blijkt dat veel mensen niet genoeg vezels binnenkrijgen. Vooral zij die een koolhydraatarm dieet volgen lopen een hoog risico. Dat is iets om je zorgen over te maken, want als je continu te weinig vezels binnenkrijgt heb je een verhoogde kans op hart- en vaatziektes, diabetes en kanker.

Vezels zijn niet alleen belangrijk voor je stoelgang.

Onderzoek

In een onderzoek werden de voedingspatronen van 4635 volwassenen geanalyseerd in opdracht van de World Health Organization (WHO). De onderzoekers keken met name naar de vezelinname van de deelnemers. Hierdoor konden de onderzoekers een verband leggen tussen vezelinname en gezondheid, want de mensen die veel vezels aten, hadden een aanzienlijk kleinere kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker en beroertes. Mensen die de meeste vezels aten van de onderzochte groep verlaagden de kans dat ze vroegtijdig overlijden met 15 tot 30 procent en de kans op een andere aandoening met 16 tot 24 procent.

Koolhydraatarm

Dat vezels gezond zijn wordt al jarenlang beweerd. Het is ook niet voor niets dat groenten, fruit en volkorenproducten groot vertegenwoordigd zijn in de schijf van vijf. Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan om 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Helaas is dit een hele opgave voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, want volgens de hoofdonderzoeker is het bijna onmogelijk om genoeg vezels uit alleen groenten en fruit te halen.

Koolhydraten

Als vezels zo gezond zijn, waarom kiezen mensen er dan voor om koolhydraatarm te eten? Dit heeft met name te maken met het aantal suikers dat in koolhydraten zitten. Daarom is het belangrijk om goede koolhydraten te eten zoals volkorenbrood, -pasta en -rijst, maar ook aardappelen, peulvruchten en groenten en fruit. Hierin vind je relatief veel vezels. Laat de loze koolhydraten zoals koekjes, snoep en frisdrank staan. Eet je koolhydraatarm, dan is de kans groot dat je ook niet genoeg vezels binnenkrijgt waardoor je een verhoogde kans hebt op allerlei aandoeningen zoals hartziektes en darmkanker.

Lees ook: Goed nieuws: van pindakaas blijf je slank

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: HLN, AD | Beeld: Pexels