Zo zit het dus

Pasta staat bij ons minimaal een keer per week op het menu. Toch staan we elke keer in de supermarkt weer voor hetzelfde dilemma: gaan we voor normale pasta, of toch voor volkorenpasta? Die laatste wordt vaak als de gezondere optie gezien, maar is dat eigenlijk wel zo? 

Tarwe

Het verschil tussen de twee pasta’s zit hem in de tarwe. Authentieke pasta uit Italië wordt gemaakt met darum tarwe, maar in Nederland gaat dat net iets anders. Hier wordt het gemaakt van witmeel, daarbij worden de vliesjes van de tarwe eraf gehaald. Bij volkorenpasta wordt de hele graankorrel gebruikt, inclusief vliesjes, waardoor het de donkere kleur krijgt. De vitaminen en mineralen blijven op deze manier intact, waardoor volkorenpasta wel degelijk gezonder is.

Koolhydraten

Volkorenpasta bevat daarnaast complexe koolhydraten. Klinkt niet bepaald positief, maar dat is het dus wel. Je lijf breekt de koolhydraten van volkoren minder goed af, waardoor het lichaam harder moet werken. Er wordt meer energie gebruikt, maar omdat je lichaam meerdere energie-boosten heeft, heb je minder snel een hongergevoel.

Calorieën

Eet jij toch liever witte pasta? Geen zorgen. Want hoewel volkorenpasta iets gezonder is, is het verschil in calorieën niet enorm. 100 gram witte pasta bevat 142 calorieën en in 100 gram volkorenpasta zitten 131 calorieën. Wanneer je wilt afvallen, maar toch pasta wilt blijven eten, wordt vaak echter toch geadviseerd om voor de volkorenvariant te gaan. Wanneer je hier veel groenten aan toevoegt en geen enorme porties eet, kan het prima. Je hebt immers veel langer een verzadigd gevoel. Maar uiteindelijk is de keuze aan jou!

Ook lekker: Recept: romige tomatenpasta met heerlijke burrata

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Fem fem | Beeld: Pexels