Dit hadden we niet verwacht!

Wij zijn dol op croissants, maar weten ook dat het niet het gezondste broodje is. Een meergranencroissant zit – zoals de naam al verklapt – vol met granen, waardoor het al wat gezonder lijkt. Maar is dit eigenlijk wel zo? We leggen het uit hoe het zit. 

Roombotercroissant

Niets is lekkerder dan een knapperig croissantje bij het ontbijt of de lunch. Lekker met een klodder jam of plakje brie. Helaas bevat een roombotercroissant veel verzadigde vetten wat kan leiden tot een verhoogd cholesterol. En daardoor neemt de kans op hart- en vaatzieken toe. Voor een ‘gezonder’ alternatief dat wel voedzaam is, wordt er vaak voor de meergranencroissant gekozen.

Meergranen en meerzaden

Wellicht is het je al opgevallen, maar er bestaan meergranencroissants en meerzadencroissants. Hoewel ze weleens door elkaar worden gehaald, hebben ze een andere betekenis. Zo worden meergranencroissants gemaakt van meerdere soorten graan, zoals tarwe of spelt. Meerzadencroissants bevatten een mix van verschillende pitten en zaden, zoals zonnebloempitten en lijnzaad.

Wat is gezonder?

Meergranen – of meerzadencroissants klinken gezonder dan een roombotercroissant, maar het verschil is eigenlijk niet zo groot. De roombotercroissant bevat net zoveel vezels als de meerzadencroissant. De meergranen variant bevat iets meer voedingsvezels: ongeveer 3,8 vezels per 100 gram. Wat betreft calorieën bevatten meerzaden- en meergranencroissants ongeveer evenveel calorieën, dat is zo’n 290 per broodje. Een roombotercroissant bevat gemiddeld vijftig calorieën meer. Een meergranencroissant is dus niet altijd een betere keuze. Maar ja, lekker is het zeker!

Lees ook: Recept: hartige croissant-plattaart met bacon, ei en kaas

Wil je dit recept bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Margriet | Beeld: Pexels