Eet jezelf vrolijk de herfst door

De dagen worden korter en donkerder. Niet iedereen ondervindt hier direct lasten van, maar er zijn mensen die erg gevoelig zijn voor deze verandering in het jaargetij. Er zijn een aantal manieren om van deze herfstdip af te komen. Zo kan ook eten een handig middel zijn om je humeur een boost te geven. Wij hebben de 23 beste, maar ook lekkerste, voedingsmiddelen om van een herfstdip af te komen op een rijtje gezet.

Sommige van deze voedingsmiddelen zijn zeker geen straf om te eten!

Herfstdip

Geen enkel voedingsmiddel is een wondermiddel, maar een dieet vol fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten kan wonderen doen als het gaat om het verzadigen van je lichaam. Bovendien kan het je de juiste hoeveelheid energie geven en je helpen om lekkerder in je vel te zitten. Jaclyn London, Nutrition Director van het Good Housekeeping Institute heeft haar expertise gegeven over het consumeren van de juiste voedingsmiddelen om van een herfstdip af te komen.

1. Ontbijtgranen: of je nu van haver, tarwe of muesli houdt, een kom met 100 procent volkoren granen zit vol met vullende proteïne en vezels die je goed kunt gebruiken op de vroege ochtenden.

2. Bananen: de vitamine B6 in bananen kan helpen om cognitieve achteruitgang te voorkomen en stemmingsgerelateerde symptomen van PMS te verminderen. Bovendien biedt één banaan ongeveer 12 procent van je dagelijkse vezelbehoeften, wat zorgt voor een betere spijsvertering.

3. Chocolade: onderzoek wijst uit dat donkere chocolade, met antioxidanten, je serotonineniveau kan verhogen en kan beschermen tegen cognitieve achteruitgang. Maar je wist vast allang dat chocolade je gelukkig maakt, toch? “Het consumeren van 100 gram chocolade per dag, of ongeveer 150 tot 200 calorieën, heeft een aantal verschillende voordelen,” zo stelt Jaclyn London. “Ik ben een groot voorstander van jezelf dagelijks met een beetje pure chocolade verwennen.”

4. Avocado: niet alleen het vinden van de perfecte avocado in de supermarkt kan zorgen voor een extra geluksmomentje, maar deze vrucht zit ook vol met onverzadigde vetten, vezels en fytochemicaliën (ook bekend als biologisch actieve componenten in planten). Deze gezonde voedingsstoffen zorgen voor verzadiging en helpen het immuunsysteem te boosten.

5. Zoete aardappel (frieten): friet in wat voor vorm dan ook betekent geluk, maar de geroosterde of gefrituurde variant van zoete aardappel springt er met schouders en kop bovenuit vanwege het vitamine B6-gehalte. Het is een essentieel co-enzym voor cognitieve ontwikkeling en je kunt maar liefst 15 procent van je dagelijkse benodigde voedingsstoffen terug vinden in de zoete aardappel.

6. Frambozen: verwen jezelf met wat zoets, zonder schuldgevoel door te snacken aan je favoriete fruitsoort. Eén kopje bevat 8 gram vezels – een derde deel van wat je op een dag nodig hebt – en slechts 5 gram suiker. We weten wat we eten als toetje vanavond…

7. Pistache noten: moeite met slaap vatten in de herfstperiode? Eet na het avondeten een beetje pistachenoten. Het eiwit, vitamine B6 en magnesium in deze noten, kunnen je helpen om beter en sneller in slaap te vallen. En onze slaap is natuurlijk onmisbaar voor een goed humeur.

8. Zalm: dit voedingsmiddel ondersteunt de gezondheid van je hersenen. De cruciale verbinding docosahexaeenzuur (DHA) die in zalm wordt aangetroffen, helpt het centrale zenuwstelsel te behouden, om nog te zwijgen van de gunstige effecten die deze vis heeft op je hart en stofwisseling.

9. Spinazie: deze bladgroente wordt voornamelijk geadviseerd om te eten vanwege het hoge nitraatgehalte en dat het het cholesterolgehalte en het risico op hartaandoeningen kan verminderen. Nitraten kunnen ook helpen de atletische prestaties te verbeteren. Popeye at niet voor niets al die spinazie natuurlijk ;-).

10. Geroosterde kikkererwten: plantaardige eiwitten winnen opnieuw. Op smaak gebracht met kruiden en geroosterd in de oven, zitten kikkererwten vol met essentiële voedingsstoffen als folaat, mangaan en ijzer. Onmisbaar voor een goed humeur!

Benieuwd naar de andere voedingsmiddelen die je helpen om van je herfstdip af te komen? Kijk dan snel op de volgende pagina!

Pagina 1/2