Hoeveel crackers staan qua voedingswaarden gelijk aan één boterham?

Het assortiment aan crackers is ontzettend groot. Met of zonder zaden, luchtig of vast, vierkant of rond: je kunt er volop mee variëren. Crackers worden vaak gegeten omdat men denkt dat het een gezonde vervanging is voor brood. Maar is dat eigenlijk wel zo? 

Voedingsstoffen in crackers

Hoe zit het precies met de voedingswaardes van volkoren crackers ten opzichte van volkorenbrood? Optimavita zocht het twee jaar geleden al uit. Hiervoor vergeleken ze onder meer calorieën, vezels, zout, vet en eiwit. Daaruit bleek dat er per 100 gram nauwelijks verschil zit tussen de voedingswaarde van de cracker ten opzichte van het brood. Met één kleine kanttekening: in crackers zit veel minder jodium dan in brood.

Jodium

Dat er minder jodium in crackers zit is belangrijk om in je achterhoofd te houden. “Jodium is heel belangrijk voor het goed laten functioneren van de schildklier”, legt Optimavita uit in haar blog. “Eet je helemaal geen brood? Zorg er dan voor dat je op een andere manier voldoende jodium inneemt.” Jodium zit onder meer in ei, vis en bijna alles wat uit de zee komt, genoeg mogelijkheden om de voedingstof binnen te krijgen dus.

Meer beleg

Iets anders dat een groot verschil maakt, is het beleg dat je op een cracker of brood doet. Op twee crackers gaat in de meeste gevallen namelijk veel meer beleg dan op één boterham. Hou dit dus goed in je achterhoofd als je een gezondheidswinst denkt te behalen door meer crackers te gaan eten. Als je hier meer (ongezond) beleg op smeert, is het voordeel minimaal.

Variatie

Tot slot nog een advies voor iedereen: “Persoonlijk kies ik voor variatie. De ene dag brood, de andere dag crackers, of ik neem bijvoorbeeld een omelet, een salade of een bak kwark. Hierdoor blijft mijn gezonde leefstijl interessant voor me en gaat me minder snel vervelen. Bovendien krijg ik allerlei verschillende voedingsstoffen binnen.”

Lees ook: Huh? Brood is na deze tijd in de vriezer niet meer lekker

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Optimavita | Beeld: Pexels