We verklappen alvast dat het écht goed voor je ogen is

Werd je vroeger ook verteld dat worteltjes eten goed is voor je ogen? Dat was geen fabeltje om je meer groenten te laten eten. Wortels zitten bomvol voedingsstoffen die je gezondheid een duwtje in de rug kunnen geven. Af en toe de keel smeren met een glas wortelsap kan je daarom een hoop gezondheidsvoordelen opleveren. Diëtiste Kim Melton zet de pluspunten van wortelsap voor ons op een rijtje.

Gezondere ogen

“Wortelsap zit boordevol bètacaroteen, een gunstige antioxidant voor je zichtvermogen,” legt diëtiste Kim Melton uit aan Well + Good. Het oranje sapje bevat bovendien grote hoeveelheden vitamine A. Deze vitamine draagt eveneens bij aan gezonde ogen. Vooral mensen die het grootste deel van de dag naar een scherm kijken, kunnen hun vermoeide ogen een oppepper geven met wortelsap. Melton raadt aan om dagelijks 700 microgram vitamine A binnen te krijgen. Met een klein glaasje wortelsap zit je al ruim op deze hoeveelheid.

Steun voor je immuunsysteem

Dezelfde bètacaroteen die zo goed is voor je ogen, is volgens Melton ook een ware held voor je immuunsysteem. De antioxidant helpt namelijk ontstekingen te verminderen. Ook zou bètacaroteen helpen bij de bescherming tegen virussen. Altijd mooi meegenomen!

Stralende huid

Als er een schoonheidsdrankje bestaat, dan is het wel wortelsap. De antioxidanten en vitamine C in de oranje vloeistof vormen samen een goed beautyteam. De antioxidanten beschermen je huid tegen vrije radicalen. Dit zijn stoffen die je cellen en weefsel kunnen beschadigen. De vitamine C stimuleert daarnaast de natuurlijke collageenproductie van de huid. Hierdoor blijft je vel sterker, elastischer en kan de huid zelfs jonger ogen.

Kleiner risico op borstkanker

In een analyse van tien verschillende onderzoeken komt naar voren dat wortelsap een rol kan spelen in het risico op borstkanker. Wetenschappers durven voorzichtig te concluderen dat het regelmatig drinken van wortelsap verband houdt met een kleinere kans op borstkanker. Hoewel wortelsap dus een kleine rol kan spelen bij het voorkomen van kanker, bestaat er geen enkel drankje dat 100 procent preventief werkt.

Gezond hart

Opnieuw zijn de antioxidanten hier de superhelden. Deze stoffen kunnen een positieve invloed hebben op je hart en bloedvaten. Zo heeft onderzoek aangetoond dat het drinken van wortelsap de bloedsomloop verbetert. Dat maakt wortelsap ook een handig drankje voor sporters: door het goedje zou je makkelijker ademhalen tijdens je workout en het sporten langer volhouden.

Nooit te veel

Zoals bij alles geldt ook voor wortelsap dat je er niet te veel van moet drinken. Wat óók geen fabeltje is, is dat je huid een oranje gloed kan krijgen als je te veel wortel(sap) nuttigt. Het duurt echter wel even voordat dit gebeurt. Daarnaast is het verstandig om naar het etiket te kijken voordat je een fles wortelsap in je winkelmandje legt: Zitten er geen toegevoegde suikers of andere sappen in? Mocht je thuis een sappers hebben staan, dan kun je natuurlijk ook zelf aan de slag voor een verser dan vers sapje. Schrap de wortels, snijd ze in stukken, laat de pers zijn werk doen en schenk een glaasje in. Op je gezondheid!

Lees ook: Liefhebber van brood en pasta? Onderzoek wijst uit dat je dan gezonder leeft

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Well + Good | Beeld: Pixbay