Goed nieuws voor alle avocado-lovers!

Eet jij het liefst overal avocado op, bij of door? Dan hebben we goed nieuws! Het eten van deze groente is namelijk hartstikke gezond. We zetten alle gezondheidsvoordelen even op een rijtje. Voortaan kun je dus zonder schuldgevoel een avocado opensnijden.

Afvallen

Avocado’s bevatten veel vezels en gezonde onverzadigde vetten. Een hele avocado bevat 10 gram onverzadigde vetten en 5 gram vezels. Het is dan ook een goede optie om te eten als je wilt afvallen. Uit onderzoek van Nutrition Journal blijkt dat volwassenen met overgewicht die een halve avocado aan een lunchmaaltijd toevoegden, 26 procent meer verzadigd waren na een maaltijd. Daarnaast hadden ze 40 procent minder eetlust in de drie uur na de maaltijd in vergelijking met mensen die geen avocado’s aten bij de lunch.

Meer fruit en groenten eten

Uit een andere studie van Nutrition Journal blijkt dat mensen die regelmatig avocado’s eten, over het algemeen een hogere inname van groenten, fruit, voedingsvezels, onverzadigde vetten, vitamine E en K en een lagere consumptie van toegevoegde suikers hebben dan mensen die geen avocado’s aten. Natuurlijk moet je het zelf doen, maar als je regelmatig avocado’s eet, is de kans dus groot dat je uiteindelijk meer groente en fruit zult eten.

Risico op metabool syndroom verlagen

Het metabool syndroom zegt je misschien niet meteen iets, het is eigenlijk een verzameling van verschillende aandoeningen. Het heeft alles te maken met overgewicht, je bloedsuikerspiegel, bloeddruk en cholesterol. Je loopt hierbij een groter risico op diabetes, hartaandoeningen, kanker, nieraandoeningen en zelfs schizofrenie. Een grote studie onder meer dan 17.000 volwassenen wees uit dat het risico op het ontwikkelen van het metabool syndroom 50% lager was bij avocado-eters in vergelijking met mensen die ze nooit aten.

Hongergevoel onderdrukken

Een avocado is natuurlijk gewoon heel lekker, maar het zorgt er ook nog eens voor dat je in de uren daarna je hongergevoel veel beter kunt onderdrukken. Deelnemers aan het eerst onderzoek hadden namelijk 40 procent minder eetlust in de drie uur na de maaltijd in vergelijking met mensen die geen avocado’s aten.

Benieuwd naar nog vier gezondheidsvoordelen én lekkere avocado-recepten? Lees dan verder op de volgende pagina.

Pagina 1/2