Is falafel gezond, of kun je beter kiezen voor een andere vleesvervanger?

Falafel is heerlijk door een salade, op een wrap of tussen een pitabroodje. Dit gerecht uit het Midden-Oosten wordt gemaakt van kikkererwten, kruiden en specerijen. Van het mengsel worden ballen gedraaid, die vervolgens gefrituurd of gebakken worden. Op het eerste gezicht lijken de balletjes een gezond alternatief voor vlees, maar is dit eigenlijk wel zo? Wij zochten het voor je uit.

Is falafel écht zo gezond, of houden we onszelf voor de gek?

Falafel

Volgens diëtiste Amy Shapiro is falafel een perfect gerecht voor mensen die wat vaker plantaardig willen etenDe balletjes zijn goed voor zowel het lichaam, als het milieu. Falafel wordt gemaakt van kikkererwten en bevat daardoor veel eiwitten en vezels. Daarnaast zit er in kikkererwten ook veel ijzer, magnesium, fosfor en vitamine B. De verschillende kruiden die daarnaast aan het gerecht worden toegevoegd, zitten vol ziektebestrijdende antioxidanten. ”Dit maakt van falafel een voedzaam gerecht dat de bloedsuikerspiegel stabiel houdt en de drang naar suiker tegenhoudt” zo zegt Shapiro tegen Women’s Health.

Nadelen

Helaas heeft zelfs de gezondste voeding altijd wat nadelen, zo ook falafel. De balletjes worden vaak gefrituurd in olie en dat maakt het gerecht weer wat minder gezond. En hoewel die olie volgens Shapiro vaak onverzadigd is, verhoogt het je calorie-inname toch aanzienlijk. Toch wegen de nadelen volgens de diëtiste niet op tegen de voordelen van het product zelf. Laat falafel dus gerust op het menu staan!

Zout

Waar Shapiro zich meer zorgen om maakt, is het zoutgehalte in het pitabroodje waarin falafel vaak geserveerd wordt. ”Wanneer je een pitabroodje met falafel koopt in een snackbar of restaurant, bevat dit soms wel 1.500 milligram natrium”, waarschuwt ze. ”Hiermee zit je direct aan je dagelijkse hoeveelheid.” Shapiro adviseert om falafel daarom zonder pitabroodje te eten, of in plaats daarvan te kiezen voor een salade of wrap.

Gezonder maken

Wil je je pitabroodje toch echt niet opgeven? Kies dan eens voor een volkoren variant. Ook kun je falafel beter bakken dan frituren, als je die optie hebt. Wanneer je liever wel wilt frituren, gebruik dan olie van goede kwaliteit die hoge temperaturen kan weerstaan, zoals avocado-olie. Je kunt je falafel nog gezonder maken door groentes toe te voegen aan het gerecht. Eet smakelijk!

Lees ook: Dagje geen vlees? Maak deze heerlijke vegawrap met falafel en hummus

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Women’s Health, Libelle | Beeld: Unsplash