Zeewier is supergezond en ook nog eens heel lekker!

Het is niet het eerste waar je aan denkt als je je boodschappenlijstje aan het maken bent en in de supermarkt loop je er rakelings aan voorbij. Toch zou je eens moeten overwegen wat vaker zeewier op het menu te zetten, want het is namelijk supergezond voor je. Het eten van zeewier heeft niet alleen vele voordelen voor onze gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze planeet. Wat zijn dan deze voordelen en hoe kunnen we meer zeewier eten?

Het is een indrukwekkende lijst, wij zijn overtuigd!

Bron van ijzer
Zeewier is een bron van ijzer, in alle soorten zeewier zit zelfs meer ijzer dan in vlees. Als je dus van plan bent om minder vlees te eten, doe je er goed aan om wat vaker zeewier op je bord te leggen. IJzer is een belangrijke voedingsstof, als je het te weinig binnenkrijgt kan dit op de lange termijn leiden tot bloedarmoede.

Eiwitten
Vooral nori en alle ‘bruinwieren’ (kelp, arame en wakame) zijn echte eiwitbommetjes. Vooral in gedroogde vorm is het een bron van eiwit, een onmisbare voedingsstof bij de opbouw en het herstel van je spieren. Daarnaast helpen eiwitten je langer een vol gevoel te geven, waardoor afslanken een stuk makkelijker wordt.

Vol met vezels
Vezels zorgen ervoor dat de koolhydraten in je eten (de suikers) langzamer in je bloed worden opgenomen. Behalve dat dit rustiger is voor je alvleesklier – die insuline moet aanmaken om de suikers in je cellen te kunnen opnemen – houd je zo langer een ‘vol’ gevoel en kun je gemakkelijker op gewicht blijven. Vezels voeden ook de darmflora.

Vitamine B12
Gedroogd zeewier is volgens het Voedingscentrum een van de weinige plantaardige bronnen van vitamine B12, een vitamine waar zo’n vijf tot tien procent van de Nederlanders een tekort van heeft. Als je een tekort aan vitamine B12 hebt, krijg je een vorm van bloedarmoede met symptomen als vermoeidheid, ademnood, pijn op de borst en een gebrek aan eetlust. Vermoedelijk is de vitamine ook belangrijk voor onze geheugen- en denkfuncties.

Vitamine B1
Hoewel minder dan in peulvruchten, zit er in alle soorten zeewier ook een beetje vitamine B1. Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Daarnaast speelt het ook een rol in het zenuwstelsel en bij het functioneren van het hart.

Dit bericht bewaren? Pin hem dan op Pinterest

Bron: Margriet | Beeld: Pexels