Wit, beige en groen: dit is het verschil 

Uit koolhydraten haal je volgens de Gezondheidsraad veertig tot zeventig procent van je energie. En hoewel het voor sommige mensen ook een vijand kan zijn — vooral tijdens het afvallen — hoef je ze niet per se te vermijden. Volgens een Britse arts draait het allemaal om de juiste kleur koolhydraten. Er blijken drie verschillende kleuren te zijn en déze kleur kun je beter laten staan. 

Kleuren koolhydraten

Dat niet alle koolhydraten hetzelfde zijn, vertelt de Britse arts Xand van Tulleken in het BBC-programma The Truth About Carbs. Er wordt onderscheid gemaakt in het type, de kwaliteit en de hoeveelheid. Daarmee zijn koolhydraten op te delen in drie categorieën: vezels, zetmeel en suiker. Aan die categorieën zijn weer drie kleuren gekoppeld, namelijk: groen, beige en wit. Wat die kleuren precies betekenen? Dat zetten we voor je op een rij. 

Groene koolhydraten

We beginnen meteen met de beste kleur: groene koolhydraten. Dit zijn vezelrijke producten, die je voor lange tijd een verzadigd gevoel geven. Groene koolhydraten zitten ook vol met mineralen en vitaminen. Koolhydraten in deze categorie zijn bijvoorbeeld: fruit, groenten en peulvruchten. Ook volkoren producten zijn ‘groen’. 

Beige koolhydraten 

Beige koolhydraten zijn producten met veel zetmeel, denk aan brood, aardappelen en pasta. Deze zijn dan ook iets minder goed voor je. Dat betekent niet dat je deze producten helemaal uit je leveren moet schrappen, want ze zorgen ook voor meer energie in je lichaam. Eet beige koolhydraten daarom met mate en kies het liefst de volkoren variant. 

Witte koolhydraten 

Tot slot de kleur die je het beste over kunt slaan als je aan de lijn bent: witte koolhydraten. Deze categorie bevat veel suiker en zit bijvoorbeeld in snoep en frisdrank. De zogeheten vrije suikers zitten ook in ontbijtgranen, vruchtensappen en honing. Doen witte koolhydraten dan helemaal niets goeds voor je lichaam? Zeker wel, deze koolhydraten geven je lichaam energie. Echter zorgt het er ook voor dat je bloedsuiker snel piekt en vervolgens snel daalt, waardoor je een snel terugkerend hongergevoel krijgt. Witte koolhydraten kun je daarom het beste zoveel mogelijk laten staan. 

Ook lekker: Wow! Deze pannenkoeken bevatten bijna geen koolhydraten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Margriet, ELLE eten, Voedingscentrum, NHS| Beeld: Pexels