Dat wordt heerlijk slapen!

Heb jij soms moeite om in slaap te vallen? Wat je eet voor het slapengaan kan hier invloed op hebben. Neem je eetgewoontes daarom eens onder de loep en verruil de borrelnootjes voor vers fruit. Er zijn namelijk een aantal fruitsoorten die kunnen bijdragen aan een goede nachtrust. 

 

1. Bananen

Bananen zijn niet alleen gezond, maar ze hebben blijkbaar ook een positieve invloed op je slaap. Hoe dat kan? Het heeft alles te maken met aminozuur tryptofaan, waar de banaan vol mee zit. Hierdoor kan serotine worden aangemaakt in je lijf, wat bijdraagt aan een goede nachtrust. Daarnaast zit de vrucht bomvol met kalium en magnesium, twee stofjes die je spieren helpen ontspannen. De combinatie van deze stoffen maakt een banaan de ideale avondsnack.

2. Kersen

Kersen bevatten van nature melatonine, een stofje dat zorgt voor een stabiele nachtrust. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een glas kersensap voor het slapen kan helpen bij een betere nachtrust. De slaapefficiëntie neemt door dit sap met 6 procent toe, zo blijkt uit de studie. Klinkt misschien niet als een enorm verschil, maar alle kleine beetjes helpen.

3. Avocado’s

Vallen avocado’s nou onder de categorie groente of fruit? De meningen zijn erover verdeeld, maar voor het gemak noemen we het nu fruit. Net als bananen bevat een avocado veel magnesium. Dit helpt je lichaam en de hersenen te ontspannen – precies wat we nodig hebben als we op bed gaan.

4. Kiwi

Kiwi is een twijfelgeval. Althans, de meningen zijn erover verdeeld of dit fruit daadwerkelijk bijdraagt aan een goede nachtrust. Veel bronnen zeggen dat de natuurlijk hoeveelheid aan melatonine en serotonine in kiwi’s wel degelijk een positief effect hebben, maar factcheckers van Universiteit Leiden ontkrachten deze bewering. Geen garanties dus, maar de kiwi heeft nog wel een ander voordeel. Het helpt bij de spijsvertering, waardoor jouw avondeten makkelijker verteert. Deze fruitsoort kun je dus prima eten in de avond.

Eten voor het slapen

Vooropgesteld, fruit is natuurlijk geen wondermiddel. Het kan echter wel helpen om je nachtrust te verbeteren, en daarom is het zeker het proberen waard. Eet het fruit wel vroeg op de avond en niet vlak voor het slapengaan. Veel eten in de avond is sowieso geen goed idee. Je lichaam verteert het voedsel ‘s nachts. Als je ‘s avonds nog veel, of zwaar, eet, kan het zijn dat je moeilijker in slaap valt of vaak wakker wordt. Hou het dus bij een stuk fruit aan het begin van de avond!

Ook lekker: Recept: frisse ‘pizza’ van watermeloen met zomers fruit

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Metro | Beeld: Unsplash