Buikpijn? Sla dan deze 5 drankjes even over

12 februari 2019

Laat deze drankjes liever staan als je buikpijn hebt

Last van je maag of darmen? Heel vervelend, want je kunt er vaak niet veel aan doen behalve rusten. Pijnstillers slikken wordt afgeraden bij buikpijn, omdat het je maag verder kan irriteren. Daarom is het zaak om je lichaam zo goed mogelijk te verzorgen. Er zijn voedingsmiddelen die je maag en darmen kalmeren, maar er zijn ook tal van etenswaren die ze juist irriteren. Vermijd in ieder geval deze vijf drankjes.

Deze drankjes kunnen je maag irriteren.

Koffie

Koffie is een twijfelgeval. Mocht je last hebben van obstipatie, dan kan koffie juist handig zijn omdat het de spijsvertering bevordert. Aan de andere kant kan het je maag ook irriteren, dus als de buikpijn vanuit je maag komt is het geen goed idee. Ook kunnen suiker en melk je maag irriteren, dus koffie is vaak niet zo slim bij buikpijn.

Melk

Veel mensen hebben onbewust last van lactose, zonder dat ze het weten. Lactose is namelijk een melksuiker die veel mensen moeilijk verteren, omdat ze niet genoeg van het enzym lactase aanmaken. Omdat driekwart van de mensen lactose niet goed kan verteren, krijgen deze mensen last van gasvorming, een opgeblazen buik en buikpijn.

Frisdrank

De koolzuur in frisdrank kan voor veel irritaties in je maag zorgen. Je buik kan hierdoor opzwellen en pijnlijk aanvoelen. Ook kan de hoeveelheid suiker je maag irriteren.

Alcohol

Bij buikpijn kun je de alcohol maar beter laten staan, want alcohol zorgt alleen maar voor meer buikpijn. Ook bevatten de meeste alcoholische dranken koolzuur waardoor je buik opgeblazen voelt. De zuren in wijn zijn ook niet al te vriendelijk voor je maag, dus je kunt het maar beter laten staan.

Koud water

Water drinken is goed voor je, maar als het water heel koud is kan dit je maag van slag maken omdat het verschil tussen warm en koud te groot is. Drink water daarom liever op kamertemperatuur en drink het niet te snel.

Wel drinken

Wat je dan wel kunt drinken als je buikpijn hebt? Kies voor water op kamertemperatuur of thee. Vooral gember en pepermuntthee helpen als je darmen een beetje van slag zijn. Gember kalmeert de maag en remt eventuele ontstekingen. Pepermuntthee gaat gasvorming tegen en kan je opgeblazen gevoel wegnemen.

Lees ook: Hoofdpijn na het eten? Hier komt het door

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Pxhere

Kookfans gebruikt cookies om u een optimale gebruikerservaring te bieden.

Cookie Verklaring