En ze zijn nog lekker ook!

Niks zo irritant als nagels die afbreken, omdat ze zo dun zijn (geworden). Een aantal tips om je nagels sterker te maken is door ze goed te verzorgen met bijvoorbeeld nagelolie en ze even niet te lakken. Maar wist je dat er ook een aantal voedingsmiddelen zijn, waardoor je sterkere nagels kunt krijgen? We hebben ze voor je op een rijtje gezet: 

Keratine

Keratine is niet alleen goed voor gezonde en sterke lokken, maar ook voor je huid en nagels. Keratine is een van de belangrijkste eiwitten die voorkomen in onze huid, nagels en haren. Dit eiwit is erg belangrijk omdat het je haar, huid en nagels beschermt en herstelt.

Je kunt ervoor kiezen om keratinesupplementen te slikken als je sterkere nagels en lokken wil, maar je kunt ook gewoon op je voeding letten. Zo stimuleren eiwitten, biotine (vitamine B8) en vitamine A de keratineproductie. En laat de onderstaande voedingsmiddelen daar nou rijk aan zijn.

Hiermee verhoog je je keratinegehalte:

  • Eieren: wist je dat eieren niet alleen veel eiwitten, maar ook veel biotine bevatten? En laat deze vitamine nou net hetgeen zijn dat je keratineproductie een boost geeft.
  • Ui: uien bevatten een antioxidant die door je lichaam wordt omgezet in aminozuur. En aminozuur is dan weer een onderdeel van keratine.
  • Knoflook: een andere smaakmaker die de aanmaak van keratine bevordert is knoflook. Daarnaast vertraagt knoflook de huidveroudering én helpt het je huid om sneller te genezen van wondjes. Ideaal!
  • Zoete aardappel: zoete aardappelen zijn rijk aan provitamine A-carotenoïden, die in je lichaam worden omgezet naar vitamine A. En inderdaad: vitamine A geeft de keratineproductie in je lichaam een boost.
  • Zalm: deze vis is rijk aan biotine, eiwitten en omega 3-vetzuren. Lekker én goed voor je huid, haar en nagels, dus.
  • Wortels: deze oranje groente is niet alleen lekker, maar bevatten ook nog eens veel provitamine A, vitamine C, biotine, vitamine B6 én kalium.

Wij weten wat we de komende tijd gaan eten!

Lees ook: Deze 5 voedingsmiddelen helpen tegen spierpijn

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘t op Pinterest!

Bron: Healthline, Women’s Health | Beeld: Pexels (Nikita Khandelwal)