We weten wel dat ze alledrie verrukkelijk zijn

Wanneer je op de lijn let, is een verjaardagbezoek soms best lastig. Je wilt niet ongezellig zijn en wel graag wat lekkers mee-eten. Zoals bijvoorbeeld een blokje kaas en hamrolletje tijdens de borrel of een stukje taart bij de koffie. Maar welke taartpunt kun je het beste kiezen wanneer de gastheer of gastvrouw vraagt of je appel-, kwark of slagroomtaart wilt?

Deze punt taart kun je het beste kiezen.

Vergelijken

Na een korte rondvraag bij ons op de redactie kwamen we tot de conclusie dat bij de Hollandse verjaardag vaak appeltaart, kwarktaart of slagroomtaart wordt geserveerd. Wij besloten deze drie lekkernijen eens even onder de loep te nemen om vast te stellen welke van de drie je het beste kunt kiezen als je ‘gezond’ wilt doen.

Gezondst

Het is best lastig om te zeggen welke taart het gezondst is en welke het ongezondst. De een bevat natuurlijk meer vitamine C dan de ander. Wij hebben voor dit overzichtje gekeken naar aantal calorieën, vet, koolhydraten en eiwitten. Op basis hiervan kunnen we concluderen dat een naturel kwarktaart het minst slecht is! Deze bevat minder calorieën dan een slagroom- of appeltaart, bevat minder koolhydraten en méér eiwitten. Wel bevat de naturel kwarktaart een paar gram vet meer dan de appeltaart.

Bekijk hieronder het overzicht voor de voedingswaarden.

Per 100 gram Kcal Vet Koolhydraten Eiwitten
Slagroomtaart 304 kcal 19 gram 34 gram 2,6 gram
Appeltaart 237 gram 11 gram 34 gram 1,9 gram
Kwarktaart (naturel) 213 gram 13 gram 20 gram 5,7 gram

Lees ook: Wat is beter: koolhydraten of vet vermijden?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Beeld: Videostill YouTube, Pixabay