Diëtisten zetten de goede eigenschappen van appels op een rijtje

De appel staat met stip op één in de lijst met het meest gegeten fruit in Nederland. Werk jij er dagelijks ook een naar binnen? Houden zo, want volgens voedingsdeskundigen kan dit fruit helpen om af te vallen (of een gezond gewicht te behouden). Dit is waarom.

1. Ze bevatten weinig calorieën

Gewichtsverlies draait lang niet alleen om calorieën, maar voedingswaarde speelt natuurlijk wel een rol als je op de kilo’s let. Een appel bevat, afhankelijk van de soort en het formaat, tussen de 80 en 125 calorieën. Dat is een stuk minder dan de gemiddelde snack. Als je alleen een appel tussendoor eet, zit je waarschijnlijk niet lang vol. Voeg een lepel pindakaas of een handje noten toe om verzadigd te raken – ook dat is namelijk harstikke gezond.

2. Ze bevatten veel vezels

Vezels zijn essentieel voor een goede gezondheid en onmisbaar als je af wilt vallen. “Een eetpatroon met veel vezels kan gewichtsverlies op meerdere manieren in hand werken”, weet diëtiste Lisa Andrews. “Allereerst zijn vezels vullend, dus ze verminderen je eetlust. Vezels bevorderen ook de goede darmbacteriën, wat een invloed kan hebben op onze stofwisseling.”

3. Ze bevatten veel water

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om voldoende water binnen te krijgen. Niet alleen vermindert het hoofdpijn en verbetert het je huid, het kan ook een grote rol spelen bij het afvallen. Naast het regelmatig bijvullen van je waterglas, kun je ook vocht binnenkrijgen door voeding. Appels bestaan voor maar liefst 86 procent uit water, waardoor ze vullend zijn en bijdragen aan je vochtbalans.

4. Ze hebben een lage glycemische index

Glycemisch wat? Deze index geeft aan hoeveel de glucosespiegel stijgt na het eten van een bepaald product. “Voedsel met een lage glycemische index kan helpen in gewichtsbeheersing, omdat je minder schommelingen in je bloedsuiker hebt en je minder snel honger krijgt”, vertelt Andrews. Met een glycemische index van 36 zitten appels gelukkig aan de lage kant. Ze houden je bloedsuiker dus redelijk stabiel, in tegenstelling tot veel bewerkte tussendoortjes.

5. Ze zitten bomvol antioxidanten

Een lekker appeltje bevat veel antioxidanten, en dan vooral een stofje met de naam quercetine. Quercetine helpt om ontstekingen in het lichaam tegen te gaan, en dat kan weer helpen als je last hebt van overgewicht. “Ontstekingen houden verband met obesitas omdat het een invloed kan hebben op insulineresistentie – de manier waarop ons lichaam insuline gebruikt. Wanneer we insulineresistentie hebben, kunnen onze lichamen meer insuline aanmaken, waardoor we dikker worden”, aldus Andrews. Met een quercetine-rijke appel kun je deze insulineresistentie wellicht tegengaan.

6. Ze zijn een makkelijke keuze

Appels zijn bijna overal te koop, hoeven niet veel te kosten en passen altijd in je tas. Naast een gezonde snack is het dus ook vooral een makkelijk tussendoortje. “Dat is belangrijk als je gezonde keuzes wilt maken”, weet voedingsdeskundige Elizabeth Gunner. “Als de keuzes die je maakt niet makkelijk vol te houden zijn voor jou, dan is het moeilijk om er een gewoonte van te maken.” Een appel van de fruitschaal pakken is bijvoorbeeld een stuk makkelijker dan een ingewikkelde smoothie in elkaar draaien of dure dieetrepen bestellen.

Lees ook: Op deze vijf manieren kunnen bananen helpen met afvallen

Dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Eat This | Beeld: Pexels