Diëtisten leggen uit of appelazijn kan helpen met afvallen

Wie diverse diëten heeft gevolgd om af te vallen heeft ongetwijfeld verhalen gelezen over het verwerken van appelazijn in een dieet. Het azijn wordt onder andere aangeprezen als een middel voor het verliezen van buikvet. Maar werkt het echt? Dit is wat dieet-experts zeggen over appelazijn als hulpmiddel om af te vallen. 

Afvallen met appelazijn

Laten we beginnen met de reden waarom appelazijn mogelijk kan helpen om gewicht te verliezen. Onderzoek wijst uit dat appelazijn van nature een goede vetverbrander is. Het middel activeert de spijsvertering en zorgt gedurende de dag voor een verzadigd gevoel. Daarnaast kan het azijn helpen om sneller vet te verbranden en werkt het urine afdrijvend. Dit bij elkaar opgeteld zou appelazijn een wondermiddel maken om gewicht mee te verliezen. Diëtisten en experts zochten uit of appelazijn in de realiteit ook daadwerkelijk helpt met afvallen.

Eigenschappen appelazijn

Appelazijn heeft eigenschappen die helpen om – in combinatie met voldoende beweging en een gezond voedingspatroon – meer gewicht te verliezen. Onderzoek uit het Journal of Functional Foods suggereert bijvoorbeeld dat het drinken van appelazijn voor het eten gekoppeld kan worden aan kleinere pieken in je bloedsuikerspiegel. Ander onderzoek van de Annals of Nutrition & Metabolism toont aan dat het gebruik van twee theelepels appelazijn tijdens de maaltijd kan helpen om een te lage suikerwaarde te vermijden en de bloedsuikerspiegel gestabiliseerd te houden. Waarom dit gebeurt is niet helemaal duidelijk, maar voedingsonderzoekers zoals Carol Johnston, die jarenlang appelazijn heeft bestudeerd aan de Arizona State Universiteit, vermoedt dat verbindingen in azijn de absorptie van sommige zetmeel soorten verstoort.

Bloedsuikerspiegel

Pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel leiden vaak tot het hunkeren naar suikerachtige tussendoortjes. “Dus als appelazijn de bloedsuikerspiegel kan helpen beheersen, kan dit helpen bij het beheersen van het hunkeren naar en het beheersen van snacks en tussendoortjes, wat mogelijk kan leiden tot minder verbruikte calorieën,” legt diëtist Amy Goodson uit.

Antioxiderende werking

Ook wijst onderzoek van het Journal of Food Science uit dat azijn, zoals appelazijn, kan helpen de effecten van diabetes te verminderen en hart- en vaatziekten kan voorkomen vanwege de antioxiderende werking ervan. Appelazijn bevat veel chlorogeenzuur, wat de gezondheid van het hart kan ondersteunen door de oxidatie van slechte LDL-cholesterol af te remmen.

Met water verdunnen

Het drinken van appelazijn alleen zal je niet helpen je streefgewicht te bereiken, maar in combinatie met veel beweging en een gezond voedingspatroon, kan het azijn je wel een extra duwtje in de rug geven. Volgens diëtiste Erin Palinksi-Wade kan appelazijn toevoegen aan je dieet geen kwaad, zolang je het niet overdrijft. Zoals alle azijn, kan de hoge zuurgraad van appelazijn je keel irriteren en tandglazuur verwijderen. Overschrijd nooit de hoeveelheid van twee keer per dag met een eetlepel, en verdun het altijd in water, stelt Palinski-Wade. “Appelazijn mag nooit rechtstreeks worden geconsumeerd,” waarschuwt ze.

Hoe appelazijn verwerken in je dieet

Je ‘mag’ dus maximaal twee keer per dag een eetlepel appelazijn verdund met water consumeren. Het liefst vóór of tijdens een maaltijd. Dit kan bijvoorbeeld voor de lunch en het avondeten zijn. Dat vergroot de kans dat de appelazijn je verzadiging verhoogt en helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden, legt Palinski-Wade uit. Als je het idee van het drinken van azijn niet kunt verdragen, overweeg dan om het in je maaltijden te verwerken. Een aantal druppels appelazijn en olijfolie over een salade of gestoomde groenten is volgens Palinski-Wade een goed alternatief.

Lees ook: Dit eet topmodel Doutzen Kroes op een dag

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Prevention | Beeld: PxFuel