16 september 2019

Je hoeft deze etenswaren niet van het menu te schrappen

We zijn de laatste jaren steeds bewuster bezig met wat we in onze mond stoppen. Gezond eten is voor veel Nederlanders de standaard geworden. We storten ons daarom massaal op verse groenten, quinoa en avocado’s en laten suikers en vetten zo veel mogelijk links liggen. Maar wist je dat sommige ‘ongezonde’ voedingsmiddelen helemaal niet zo ongezond blijken als we denken? De onderstaande vijf etenswaren passen prima binnen een gezond eetpatroon.

Wij besmeren onze boterham in het vervolg met een royale laag roomboter.

1. Kaas

Kaas is een zuivelproduct en wordt gemaakt van melk. Het bestaat dan ook uit de meeste vaste stoffen die in melk voorkomen: eiwitten, vetten en mineralen. Kaas is rijk aan vitamines A en B12, magnesium, calcium, fosfor en zink. Tot zover heel gezond, maar in kaas zit helaas ook vet en zout. Het is lastig te zeggen of kaas in het algemeen gezond of ongezond is. Er bestaan namelijk veel verschillen tussen kaassoorten. Over het algemeen geldt: hoe jonger de kaas, hoe gezonder hij vaak is. Wanneer je hier vanuit gaat, kun je je cracker tijdens de lunch dus prima beleggen met een plakje jonge kaas.

2. Roomboter

Roomboter is een smeerbaar vet dat gemaakt is van melk. Lang werd gedacht dat roomboter ongezond is en het staat dan ook niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dit komt omdat er veel verzadigde vetten in zitten. Toch bevat roomboter ook veel vitamine A, D en E. Bovendien heeft ons lichaam ook verzadigde vetten nodig en zijn het vooral transvetten die slecht voor ons zijn. Af en toe een laagje roomboter op je boterham smeren is dus helemaal geen probleem.

3. Pindakaas

Pindakaas is een echte calorieënbom, maar dat wil nog niet zeggen dat het daardoor ook ongezond is. Zoals de naam al zegt, is pindakaas gemaakt van pinda’s. En laat deze nu boordevol vitamines en goede vetten zitten. Heel gezond dus, helemaal als je voor de 100%-variant gaat. Hieraan zijn geen suikers toegevoegd.

4. Diepvriesgroenten

Er werd altijd gedacht dat verse groenten veel gezonder zijn dan de groenten die je invriest. Echter, bij nader inzien valt dit toch vies tegen. Diepvriesgroenten zijn op hun toppunt van versheid ingevroren en behouden hierdoor alle voedingsstoffen. Verse groenten verliezen daarentegen iedere dag dat ze niet gegeten worden weer wat van hun voedingsstoffen. Het is dus juist slim om je vers gekochte groenten gelijk op te eten of diepvriesgroenten te gebruiken.

5. Chocolade

Onze persoonlijke favoriet! Maar wacht wel even voordat je meteen naar die reep Tony’s grijpt die je nog op de plank had liggen: niet alle chocolade is even gezond. Pure chocolade met 70 procent cacao of meer kun je beschouwen als gezond tussendoortje. Cacao is namelijk een goede bron van antioxidanten en magnesium, wat heel goed is voor je lichaam. Wij nemen nog een stukje!

Lees ook: Deze gezonde voedingsmiddelen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Fitgirlcode | Beeld: Unsplash