30 september 2019

Hoe gezond deze voedingsmiddelen ook lijken, ze kunnen je dieet dwarsbomen

In veel diëten worden bepaalde voedingsmiddelen aangeraden om zo de overtollige kilo’s sneller kwijt te raken. Ben je op het moment bezig met het volgen van een bepaald dieet maar lijken de kilo’s er minder snel af te gaan? Dan kan het mogelijk liggen aan deze vijf voedingsmiddelen die vaak wél in een dieet worden opgenomen, maar juist averechts kunnen werken.

Let op deze vijf voedingsmiddelen wanneer je aan een dieet begint.

1. Salades

Niet voor de hand liggend, maar salades kunnen wel degelijk een dieet tegenwerken. Er is natuurlijk niets mis met een goede salade aangezien deze vol zit met gezonde groenten en voedingsstoffen. Toch kunnen bepaalde toevoegingen als croutons, dressings en blokjes kaas de salade calorierijker maken. Kijk daarom altijd goed van te voren wat je precies in je salade wil verwerken wanneer je op je lijn aan het letten bent.

2. Wraps

Nog een voedingsmiddel wat in het eerste opzicht gezond lijkt en het ook kan zijn. Vul je je wrap met veel groenten, hummus, kip of vis? Dan ben je qua vulling goed bezig. De wrap zelf kan echter een grote boosdoener in je dieet zijn. Hoe dun deze pannenkoekjes misschien ook lijken, ze bevatten al gauw 300 calorieën per stuk! Er zijn gelukkig gezondere varianten zoals een groente wrap, dus let daar dan ook goed op als je ze aanschaft in de winkel.

3. Smoothies

Smoothies zitten vol met groente én fruit naar keuze. Gezonder kan je eigenlijk niet bezig zijn, toch? Fout. Want hoewel je de nodige vitamines en mineralen binnen krijgt, zitten smoothies ook vol met (fruit)suiker. Ook worden de vezels in kleine stukjes vermalen in de blender, waardoor je lichaam het moeilijker kan verteren. De vruchtensuikers worden snel in het bloed opgenomen, waardoor de insulineproductie omhoog gaat. Het gevolg: je bloedsuikerspiegel daalt heel snel en je krijgt een suikerdip. Niet lang na het nuttigen van een smoothie zal je snel krijgen in zoete snacks.

4. Vetarme voeding

Het klinkt zo gezond: vetarme voeding. Het vet is uit de voeding gehaald, maar in veel gevallen wordt dit aangevuld met meer suiker of zout, zodat de smaak gelijkwaardig blijft. Ook zijn niet alle vetten ongezond, zoals onverzadigde vetten. Deze vind je veelal terug in vis, olijfolie en avocado. Deze zijn essentieel voor een gezond dieet. Tenslotte kun je verzadigde en transvetten beter wél laten staan. Op de verpakkingen worden deze meestal omschreven als ‘plantaardig vet’ of ‘gehydrogeneerd vet’.

5. Granola

Het perfecte ontbijtje om je dag mee te beginnen is granola. Het zit boordevol noten en zaden wat goed is voor de spijsvertering en om lange tijd een verzadigd gevoel te hebben. Toch is de variant die we in de winkel kopen niet altijd even gezond. Het bevat vaak veel suiker en weinig voedingsvezels. Granola kun je daarom veel beter zelf maken als je een gezond dieet wilt volgen!

Lees ook: Gebruik om deze reden eens overgebleven rijstwater om mee schoon te maken

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Goedgevoel, Margriet | Beeld: Unsplash