Kom van je krampen af door te eten

Als je een fanatieke sporter bent, heb je vast weleens last gehad van spierkrampen. Ze worden vaak veroorzaakt door intensieve trainingen, maar ze kunnen ook het gevolg zijn van een slecht dieet. Anderzijds kunnen sommige voedingsmiddelen kramp juist tegengaan. Deze voedingsmiddelen bevatten kalium, een mineraal dat spierkrampen voorkomt. Heb je vaak last tijdens het sporten? Probeer dan eens deze 5 etenswaren!

Spierkrampen worden niet alleen veroorzaakt door intensieve beweging.

1. Zoete aardappel

Zoete aardappelen bevatten veel kalium en zijn daarom heel goed voor je spieren. Niet alleen helpen ze tegen spierkrampen, maar ze zijn ook effectief bij het verminderen van zwellingen, het ontspannen van je spieren en ze reguleren de bloeddruk. Een echte super-food!

2. Water

Dehydratatie kan soms ook de oorzaak zijn van spierkrampen. Daarom is het belangrijk om voldoende te blijven drinken. Neem bijvoorbeeld standaard een flesje water mee in je tas, of wen je aan om voor elke maaltijd een glas water te drinken. Wedden dat je minder vaak last zult hebben van krampen?

3. Bonen

Peulvruchten zitten, ondanks het kleine formaat, boordevol goede stoffen. Ze helpen ons lichaam beschermen tegen ziektes en ze zijn de beste vrienden van onze spieren. Bonen bevatten kalium en magnesium en verminderen krampen in je spieren. Ga je regelmatig naar de sportschool om spierballen te kweken? Ook dan kunnen peulvruchten je helpen, ze stimuleren namelijk de spieropbouw.

4. Watermeloen

Ben je een fanatieke sporter? Dan heb je zeker baat bij het eten van watermeloen. Ze hebben een hoog kalium- en vitamine B6-gehalte, waardoor ze super effectief zijn tegen spierkrampen. Watermeloenen helpen je lichaam om eiwitten beter te absorberen. Eet dus een paar minuten voor je training een stuk watermeloen en je spieren zullen je dankbaar zijn! Na het sporten watermeloen eten kan natuurlijk ook, omdat de vrucht erg verfrissend is door de hoeveelheid water die hij bevat.

5. Sap van augurken

Het sap van augurken kan de duur van spierkrampen aanzienlijk verminderen. Het drinken van een half glas kan al het verschil maken. Hoewel het niet voor iedereen een even prettig idee is om het zure vocht naar binnen te werken en het er niet bepaald aantrekkelijk uitziet om een pot augurken aan je mond te zetten, kan het geen kwaad het eens te proberen voor een wedstrijd of fitness-sessie.

Lees ook: Eet jezelf gezond: 6 voedingsmiddelen voor een gezond hart

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Cooking light | Beeld: Wikimedia Commons