05 augustus 2019

Ze zijn ook nog eens heel gemakkelijk om te bereiden!

Bonen zijn echte superfoods. Ze smaken niet alleen heerlijk, maar ze zitten ook boordevol belangrijke voedingsstoffen en zijn heel gemakkelijk te bereiden. Wil je op de gezonde toer, maar twijfel je welke peulvruchten je het beste kunt verwerken in je gerechten? Dít zijn de 5 gezondste bonen!

Aan bonen kleven een hoop gezondheidsvoordelen!

Bonen

Bonen zijn met name populair onder vegetariërs. Vele van hen eten ze geregeld, omdat er in peulvruchten veel eiwitten zitten. Dit maakt bonen de ideale vleesvervanger! Maar ook voor iedereen die zijn stukje vlees af en toe wil vervangen door iets anders, zijn bonen een goede optie. Hieronder vind je de 5 gezondste soorten:

1. Marinebonen

Deze boon is relatief onbekend, maar brengt een scala aan gezondheidsvoordelen met zich mee. Zo is de marineboon bijvoorbeeld heel goed voor je hart. Hij bevat de meeste vezels van alle soorten bonen, namelijk 10,5 gram per portie van 100 gram. Ook bevat de marineboon veel kalium, wat een bloeddrukverlagende werking heeft.

2. Kikkererwten

Deze welbekende peulvrucht is onmisbaar in de falafel of hummus en ontzettend goed voor mensen met diabetes type 2. Meerdere onderzoeken tonen namelijk aan dat de vezels in de kikkererwt de bloedsuiker kunnen stabiliseren. Hierdoor kan het risico op suikerziekte verminderd worden door het eten van kikkererwten.

3. Linzen

Je hebt vast weleens gehoord van linzen, of misschien heb je ze weleens gegeten. Deze peulvruchten zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog eens supergezond! Een studie in het International Journal of Cancer toont aan dat het eten van linzen de kans op borstkanker kan verkleinen. Ook zouden linzen het risico op prostaat- en darmkanker kunnen verminderen. Alle reden om eens een handje van deze peulvruchten door de salade te mengen!

4. Rode kidneybonen

Kidneybonen worden gebruikt in talloze Mexicaanse gerechten, van burrito’s tot aan tortilla’s. Ze bevatten meer antioxidanten en omega 3-vetzuren dan alle andere bonen. Deze vetzuren zijn erg belangrijk voor het behoud van gezonde hersenen. Het eten van rode kidneybonen zou het risico op Alzheimer zelfs kunnen verminderen.

5. Zwarte bonen

Zwarte bonen smaken lekker in allerlei gerechten, van salades tot soepen. Ze zitten bomvol anti-oxidanten en daarmee helpen ze je om je hersenen gezond te houden. Tip: verwerk deze peulvruchten eens in een burger!

Lees ook: Moet je bonen en erwten uit blik afspoelen of niet?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Goodhousekeeping| Beeld: Pexels