Deze gezonde voedingsmiddelen kunnen een opgeblazen gevoel veroorzaken

05 augustus 2019

Niet alleen de ongezonde etenswaren kunnen je opgeblazen laten voelen

Dat koolzuurhoudende dranken en vet, gefrituurd eten voor een opgeblazen gevoel kunnen zorgen, is niet erg verrassend. Maar wist je dat ook gezonde voedingsmiddelen dit effect kunnen hebben? Deze 6 onverwachte boosdoeners kunnen je een opgezette buik bezorgen.

Van deze etenswaren hadden wij dit niet verwacht.

1. Noten

Noten zijn natuurlijk heel gezond, mits je ze met mate eet. Ze bevatten namelijk veel calorieën en vetten, dus een klein handje noten per dag is meer dan genoeg. Wanneer je deze aanbevolen hoeveelheid overschrijdt, is de kans groot dat je last krijgt van een opgeblazen gevoel en een langzame spijsvertering.

2. Water

Deze had je vast niet in het lijstje verwacht, maar het is echt zo: van water kun je opgeblazen raken. Hoewel het supergezond is, kan het moment waarop je het drinkt, allesbepalend zijn voor je spijsvertering. Wanneer je een glas koud water drinkt tijdens het avondeten, verlaagt dit je maagzuur. Dit zorgt ervoor dat je lichaam het voedsel op een andere manier verteert. Je kunt dan ook het beste een half uur voor en na de maaltijd geen water drinken. Wil je toch iets drinken tijdens het eten? Ga dan voor lauw water met citroen, hete thee of eventueel water op kamertemperatuur.

3. Smoothies

Begin jij je dag het liefste met een supergezonde, ijskoude smoothie? Op zich een bewuste keuze, maar toch kan het lonen om voor een ander (warmer) ontbijtje te gaan, zoals een kommetje havermout. Ijskoude etenswaren zorgen er namelijk voor dat je spijsvertering langzamer op gang komt. Mocht je toch per se een smoothie willen drinken, dan kun je het beste verwarmende specerijen als gember en kaneel toevoegen. Probeer rauwe groenten zo veel mogelijk te vermijden, deze zijn namelijk erg moeilijk verteerbaar.

4. Rauwe salades

Hoewel het heus niet erg is om af en toe rauwe groentes te eten, kun je dit beter niet dagelijks doen. Rauw eten is namelijk veel lastiger te verteren dan gekookt, gestoomd of gebakken eten. Wissel dus voldoende af!

5. Mint

Misschien heb je weleens gehoord dat mint goed is wanneer je last hebt van je maag. Dankzij de kalmerende functie brengt het je maag tot rust. Maar wanneer je last hebt van een trage spijsvertering, kun je mint maar beter links laten liggen. Het bevordert je spijsvertering namelijk niet en kan hierdoor zorgen voor een opgeblazen gevoel. Ga daarentegen dus voor verwarmende specerijen als gember, kaneel en kardemom. Deze worden een stuk beter verteerd door je lichaam.

6. Yoghurt met een laag vetgehalte

Je denkt misschien dat je verstandig bezig bent door voor de light-variant te kiezen, maar dat is vaak niet de beste keuze. Light-producten bevatten vaak meer suiker en zijn lang niet zo vullend als de volle variant. Een volle yoghurt is veel beter te verteren en zal je lang niet zo’n opgeblazen gevoel geven als een yoghurt met een laag vetgehalte.

Lees ook: Eet deze drie vruchten om van een opgeblazen gevoel af te komen

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Bedrock | Beeld: Unsplash