Hoe goed is groene thee eigenlijk voor je?

Thee is er in eindeloos veel smaken en soorten. Drink jij graag groene thee? Dan ben je gezond bezig, want deze theesoort heeft veel gezondheidsvoordelen. Voedingsdeskundige Jo Lewin zet vijf gezondheidsvoordelen van het drankje op een rij. 

Groene thee

Laten we even beginnen bij de oorsprong van groene thee. Want waar komt het eigenlijk vandaan? Alle soorten thee, van groene tot zwart thee, worden gemaakt van de camellia sinensis-plant. Groene thee dankt zijn naam aan de smaragdgroene kleur die ontstaat bij het brouwen van deze onbewerkte en gefermenteerde bladeren. De oorsprong van het drankje gaat wel 5000 jaar terug. Het wordt vandaag de dag nog steeds vaak gedronken en verbouwd in Oost-Azië, waar de gezondheidseigenschappen van het drankje enorm worden gewaardeerd.

Gezondheidsvoordelen

Waarom is groene thee nou juist zo gezond? De belangrijkste voordelen van het drankje liggen in de bioactieve stoffen die het bevat. Daarnaast hebben de soort thee die je gebruikt, de temperatuur van het water en de tijd die je de thee laat trekken allemaal invloed. Een warme kamertemperatuur is het beste om antioxidanten vast te houden, dus laat het gekookte water iets afkoelen voordat je de thee erin doet en laat dan 2 tot 3 minuten trekken.

Benieuwd waarom groene thee zo goed is voor je gezondheid? Dit zijn de vijf gezondheidsvoordelen volgens Jo Lewin.

1. Rijk aan beschermende polyfenolen

Polyfenolen beschermen het lichaam tegen ziekten en leveren een belangrijke bijdrage aan een gezond, uitgebalanceerd dieet. Deze antioxidanten zijn te vinden in een breed scala aan groenten, fruit en andere onbewerkte voedingsmiddelen. Groene thee heeft veel gezondheidsvoordelen, waarvan vele worden toegeschreven aan het feit dat het grotendeels onbewerkt is en rijk aan plantaardige stoffen.

2. Hersenfunctie stimuleren

Groene thee bevat een aantal natuurlijke stimulerende middelen, waaronder cafeïne. De waardes zijn weliswaar niet zo hoog als in koffie, maar kan desondanks wel helpen om alert en gefocust te blijven. Daarnaast is het drankje een bron van aminozuur L-theanine, wat een ontspannende werking heeft. Dit komt doordat het stemmingsverbeterende hersenchemicaliën, waaronder GABA, dopamine en serotonine, verhoogt. Daarnaast helpen de polyfenolen in deze theesoort om de effecten van veroudering op de hersenen te vertragen.

3. Vetverbranding stimuleren

Wil je graag een paar kilo kwijt? Ook dan kan groene thee helpen. Er zijn verschillende onderzoeken die suggereren dat het drankje de stofwisseling kan stimuleren en de vetverbranding kan verhogen. Dit is volgens onderzoekers te danken aan de natuurlijke thermogene eigenschappen van cafeïne en door de plantaardige stoffen zoals catechines.

4. Controle over de bloedsuikerspiegel

Er zijn ook studies die suggereren dat groene thee de insulinegevoeligheid kan verbeteren. Als gevolg daarvan kan het drankje een gunstig effect heeft op de bloedsuikerspiegel, waardoor je hier meer controle over hebt.

5. Risico op hartaandoeningen verminderen

Tot slot zou groene thee een nuttig drankje zijn om het risico op hartaandoeningen en aanverwante aandoeningen, zoals een beroerte, te verminderen. Waarom deze thee daarbij kan helpen? Dat komt omdat het een gunstig effect heeft op het cholesterolbeheer.

Meer dan genoeg redenen om van een lekker kopje groene thee te genieten, dus!

Lees ook: Wat kun je ‘s ochtends beter drinken: koffie of thee?

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: BBC Good food | Beeld: Unsplash