07 maart 2019

Ze zijn namelijk helemaal niet gezonder!

Wanneer je een paar kilootjes kwijt wilt raken, moet je goed letten op wat je eet en zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Dus laat je de chocolade, chips en wijntjes links liggen en kies je in de supermarkt voor de light-variant van je favoriete broodbeleg, drankjes en snacks. Want dat is een stuk gezonder, toch? Hoewel dat misschien zo lijkt en light-producten vaak inderdaad minder calorieën bevatten dan de ‘gewone’ variant, zijn ze vaak helemaal niet gezonder! Van deze 4 etenswaren, kun je beter nooit voor de light-versie kiezen.

Light betekent niet altijd gezonder!

1. Pindakaas

Het is heel verleidelijk om te kiezen voor een light-versie van pindakaas, maar dit dieetproduct is helemaal niet gezonder! Dat heeft te maken met de manier waarop light-pindakaas gemaakt wordt. Om dit product tot stand te brengen, worden bij de gewone, volle pindakaas de vetten uit het product gehaald en vervangen door suikers. Je denkt misschien dat je gezonder bezig bent doordat je minder calorieën tot je neemt, maar in werkelijkheid krijg je daar dus extra suiker voor terug! Kies in plaats van de light-versie liever voor een pot natuurlijke pindakaas, die gemaakt wordt van 100 procent pinda’s. Hierin vind je voornamelijk onverzadigde vetten en het product bevat geen toevoegingen. Tegenwoordig is deze 100 procent pindakaas in vrijwel elke supermarkt te vinden.

2. Saladedressings

Saladedressing waar geen vet in zit, kun je beter vermijden. Het vet dat in reguliere dressings zit, helpt ons namelijk carotenoïden (voedingrijke deeltjes die je in groentes en salades vindt) op te nemen. Zorg er daarom voor dat de saladedressing die je gebruikt in ieder geval een beetje vet bevat. Ook voor light-versies van dressings geldt dat er vaak extra suiker aan is toegevoegd.

3. Eieren

Er bestaan natuurlijk geen light eieren, maar er zijn wel veel ei-vervangers die niet altijd dezelfde stoffen bevatten als een ei. Ook werken recepten vaak met alleen maar eiwitten en moet het eigeel worden weggegooid. Eigeel staat bekend als ongezond, omdat het veel vet bevat en slecht zou zijn voor je cholesterol. Toch kun je een ei beter in zijn geheel eten en niet slechts het eiwit. Eierdooiers bevatten namelijk meerdere belangrijke voedingsstoffen, zoals het stofje choline. Dit is één van de weinige stoffen die de bloed-hersenbarrière kan passeren. Deze stof is heel belangrijk voor de hersenontwikkeling en een tekort hieraan kan een negatieve invloed hebben op je hersenontwikkeling en je cognitieve vermogen. Wil je liever helemaal geen eieren eten? Dan zijn er gelukkig ook nog een aantal veganistische opties.

4. Baksels

Ga bij voorkeur naar de bakker voor versgebakken producten, in plaats van naar de supermarkt. Baksels van de bakker bevatten vloeibare oliën. Voorverpakte producten als koekjes die je in de supermarkt koopt, bevatten weliswaar minder vet, maar meer transvetten. In een bakkerij kun je bovendien aan het personeel vragen wat voor olie er wordt gebruikt in de baksels. Nog beter: zelf taarten, muffins en koekjes bakken! Op die manier houd je de controle over elk ingrediënt dat je gebruikt.

Lees ook: Gezondere lekkernijen: dit zijn de lekkerste groenten voor in je baksels

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Elle Eten | Beeld: Unsplash