06 maart 2019

Voor iedereen die ‘s ochtends gehaast de deur uit rent

Er zijn mensen die ‘s ochtends uitgebreid ontbijten met een krantje en een verse kop koffie. Echter, bij het merendeel staat de ochtend toch vooral in het teken van stress en haast. Snel je kleding bij elkaar rapen, tanden poetsen en hup, de deur uit. Hoewel we wel weten dat het belangrijk is, schiet het ontbijt er vaak bij in. En dat is een slechte start van je dag. De onderstaande ontbijtjes zijn perfect voor iedereen die ‘s ochtends weinig tijd heeft. Ideaal voor onderweg en ook nog eens heel gezond!

Ontbijten op de fiets, in de auto of de trein? Dit zijn de meest geschikte (en lekkere!) ontbijtjes.

1. Griekse yoghurt met banaan, honing en kaneel

Prak de banaan fijn met een vork. Doe daar drie scheppen Griekse yoghurt, een flinke scheut honing en een snuf kaneel bij en roer het goed door elkaar. Schenk het mengsel in een afgesloten bak en klaar! Dit ontbijtje is in een paar minuten gemaakt en heel geschikt voor treinreizigers. Je lepelt het gemakkelijk op! Mensen die met de auto of fiets naar het werk gaan, kunnen beter voor een ander ontbijtje kiezen. Het tegelijkertijd naar binnen lepelen van je yoghurt en het besturen van een voertuig, raden we niet aan.

2. Havermout met sojamelk, blauwe bessen en amandelen

Dit ontbijtje vergt wat planning, omdat je het een avond van tevoren moet maken. Toch is het zo gepiept: doe een schep havermout in een afsluitbaar bakje. Giet er sojamelk overheen en blauwe bessen en laat het een nacht in de koelkast staan. Hak de volgende ochtend wat amandelen fijn en strooi ze over de havermout. Neem een lepel mee en je hebt een heerlijk ontbijtje to go! Wanneer je met het openbaar vervoer reist, is dit ontbijt een goede optie.

3. Appel/karamel-smoothie

Dit ontbijtje is gezonder dan het klinkt en super makkelijk om te maken! Meng hiervoor 40 gram havermout, een theelepel kaneel, 1 appel (in stukjes gesneden), 2 dadels en 240 milliliter amandelmelk in een blender. Mix totdat er een gladde drank ontstaat. Giet deze vervolgens in een afsluitbare fles en je kunt meteen de deur uit. Dit ontbijtje is bij uitstek geschikt voor bestuurders van fietsen en auto’s, omdat je er maar één hand voor nodig hebt. Je andere kun je dus lekker aan het stuur houden. Wel zo veilig!

4. Griekse yoghurt met pindakaas en appel

Rasp een appel fijn in een bak en doe daar drie lepels Griekse yoghurt bij en een eetlepel pindakaas. Even roeren en klaar is kees. Een gezonde start van de dag, zeker als je nog gaat sporten. Dit ontbijtje is namelijk een echte proteïnebom!

Lees ook: Recept: Ontbijttosti met veel kaas, avocado en worstjes

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: Elle Eten | Beeld: Pexels