Thee kan dezelfde effecten hebben als koffie en drankjes met veel suiker

Buikpijn, keelpijn, slapeloosheid: er is altijd wel een theesoort die ergens goed voor is. Daarnaast is het ook gewoon heel lekker én fijn op een koude, regenachtige dag. Helaas kan thee ook vervelende kwaaltjes veroorzaken. Ben jij een echte theeleut? Dan moet je zeker even verder lezen. 

Overal goed voor

Thee wordt vaak gezien als iets positiefs, want er is altijd wel een theesoort ergens goed voor. Last van je maag? Dan drink je gemberthee. Kun je niet slapen? Kamillethee. Keelpijn? Dan drink je thee met honing erin. Thee heeft genezende eigenschappen die veel lichamelijke aandoeningen kunnen verzachten en zelfs het risico op chronische aandoeningen op de lange termijn kunnen verminderen. De voordelen van thee worden al eeuwenlang benut. Hoewel thee dus meer voordelen lijkt te hebben dan andere drankjes, is ook hier ‘alles met mate’ van toepassing. Want ja, ook thee kan vervelende bijwerkingen veroorzaken. Vooral als je er te veel van drinkt. De volgende tien punten kunnen een teken zijn dat jij te veel thee drinkt.

1. Je bent gestresst of rusteloos

Veel mensen drinken thee om gevoelens van stress, angst en rusteloosheid te verminderen. Maar als je te veel thee drinkt, kun je deze gevoelens juist verergeren. Thee lijkt misschien een betere optie in de avond dan koffie, toch bevat thee van nature ook cafeïne. Net als bij overmatig koffie drinken, kan het drinken van te veel thee gevoelens van angst, rusteloosheid of stress verergeren. Hoeveel thee kan je dan wél drinken op een dag, zonder dat je stress verergert? Daarbij gaat niet zozeer om een aantal kopjes, maar vooral om de hoeveelheid cafeïne (theïne) die er in je thee zit. Beperk de cafeïne tot 200 milligram per dag, dat komt neer op zo’n drie kopjes zwarte of groene thee. Met kruidenthee krijg je geen theïne binnen.

2. Je slaapt niet goed

Er zijn theesoorten die speciaal worden samengesteld voor een goede nachtrust. Toch bevatten de meeste theesoorten cafeïne. Studies tonen aan dat 200 milligram cafeïne tot zes uur voor het slapengaan een negatieve invloed kan hebben op je slaapkwaliteit. Cafeïne remt namelijk de melatonine, het hormoon waarvan je in slaap valt. Het is per persoon verschillend hoeveel cafeïne je kunt hebben en het hangt er ook vanaf welke cafeïnehoudende producten je nog meer binnenkrijgt op een dag. Over het algemeen kun je ook hier drie kopjes per dag aanhouden. 

3. Je hebt last van brandend maagzuur

Thee kan symptomen van brandend maagzuur veroorzaken. Dat komt doordat thee de sluitspier ontspant die de slokdarm van de maag blokkeert. Dit komt wederom door de cafeïne in de thee. Als de sluitspier ontspannen is, kunnen zuren uit de maag terugvloeien in de slokdarm, wat brandend maagzuur veroorzaakt. Als je vaak last hebt van maagzuur na een kopje thee, is het dus verstandig om iets minder thee te drinken

4. Je hebt regelmatig buikpijn

Heeft je moeder je altijd verteld dat gemberthee de symptomen van buikpijn en misselijkheid kan verminderen? Dan had ze gelijk. De helende werking komt alleen meer door de gember dan door de thee zelf. Thee kan zelfs buikpijn en misselijkheid veroorzaken. Theebladeren bevatten namelijk tannine, wat zorgt voor de droge smaak die bij thee hoort. Tannine kan schade aanrichten aan je buik en dan specifiek de weefsels in je spijsverteringskanaal.

5. Je hebt last van duizeligheid

Normaliter zou je geen duizeligheid moeten ervaren na het drinken van een kopje thee. Maar te veel cafeïne, of het nu koffie of thee is, kan er wél voor zorgen dat je je licht in je hoofd en duizelig voelt. Dit probleem komt meestal voor bij mensen die meer dan zes kopjes thee (met cafeïne) drinken per dag. Als je niet meer dan drie kopjes per dag drinkt, zou duizeligheid geen probleem moeten zijn.

Benieuwd naar meer symptomen van te veel thee drinken? Lees dan verder op pagina twee.

Pagina 1/2