13 maart 2018

Eindelijk wat meer duidelijkheid!

Ben je iemand die ontbijt met een gebakken eitje, een bakje yoghurt of ga je voor knäckebröd met beleg? In het laatste geval is het dan misschien handig om te weten met welke soort jij de meest verantwoorde keuze maakt. De Consumentenbond deed daar onderzoek naar en hier kwam een aantal verrassende conclusies uit.

De varianten in knäckebröd zijn oneindig.

Onderzoek

Je hebt vast weleens voor het schap in de supermarkt gestaan en géén idee gehad welke soort knäckebröd je nu moet kiezen. Natuurlijk is de een niet beter dan de ander, maar dankzij dit onderzoek van de Consumentenbond weten we nu wel welke variant het gezondst is. In het onderstaande overzicht worden de calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten in de knäckebröden met elkaar vergeleken.

Volkoren Goudbruin Sesam Vezelrijk
Calorieën per stuk 36 41 42 35
Eiwit 1,1 gram 1,2 gram 1,3 gram 1,3 gram
Vet 0,4 gram 0,7 gram 1 gram 0,7 gram
Koolhydraten 6,4 gram 7,2 gram 6,8 gram 4,8 gram

De uitslag

Als we alleen de calorieën bekijken, is het verschil per cracker niet zo groot. In het aantal koolhydraten daarentegen zit wél veel verschil. Zo zit in de vezelrijke cracker 4,8 gram koolhydraten en in de goudbruine variant zitten 7,2 gram koolhydraten. Wil je voor de meest verantwoorde keuze gaan? Dan komt de volkoren knäckebröd als beste uit de test. Hierin zit het minste vet en tegelijkertijd de meeste vezels. Let op: kijk op de verpakking of het wel om een variant gaat die 100 procent uit volkorenmeel bestaat.

Volkoren

Wanneer we volkoren op de verpakking lezen, gaan we er ook vaak vanuit dat het product 100 procent uit volkoren bestaat. Voor brood geldt de regel dat het brood pas ‘volkoren’ genoemd mag worden als het daadwerkelijk 100 procent uit volkorenmeel bestaat. Voor het knäckebröd geldt deze regel echter nog niet. Uit het onderzoek blijkt dat van de 10 volkoren varianten maar liefst 6 hiervan grotendeels uit witte bloem bestaat. Goed de verpakking controleren dus!

Het hele onderzoek van de Consumentenbond lees je hier.

Lees ook: Zo maak je gezonde ontbijtmuffins

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m op Pinterest!

Bron: De Consumentenbond | Beeld: Pixabay