07 juni 2018

Er kleven veel risico’s aan te snel eten

Roepen mensen vaak verbaasd uit “heb jij je bord nu al leeg?”, dan is het misschien tijd om achter je oren te krabben. In deze moderne maatschappij maken we niet vaak tijd voor het eten. Alles moet snelsnelsnel. Ook lunchen we vaak aan ons bureau of dineren we voor de televisie, waardoor we ons niet meer bewust zijn van wat we naar binnen stoppen. Er hangen veel risico’s aan te veel eten, die kunnen oplopen tot zeer ernstige ziektes.

Wees je bewust van hoe snel je eet.

Obesitas

Het eerste gevolg van te snel eten is vrij voor de hand liggend: je wordt te zwaar. Als je snel eet, krijgen je hersenen niet op tijd het seintje dat je vol zit. Hierdoor eet je gauw (veel) meer dan je nodig hebt, met als gevolg dat je zwaarder wordt. Daarom geven diëtisten vaak de tip om langzamer te eten als je af wilt vallen, omdat je hierdoor minder eet.

Diabetes

Een onderzoek uit 2012 suggereerde dat te snel eten mogelijk diabetes kon veroorzaken. Diabetespatiënten reageren niet goed op insuline, het hormoon dat je bloedsuikerspiegel regelt, waardoor suiker te lang in het bloed blijft zitten. Als je vaak te snel eet zorg je voor veel pieken en dalen in je bloedsuiker, waardoor je last kan krijgen van insulineresistentie. Ook te veel eten draagt bij aan de kans op diabetes.

Hart- en vaatziekten

Een Japanse cardioloog van de Universiteit van Hiroshima heeft vijf jaar lang onderzoek gedaan onder 1000 mensen. De mensen werden in categorieën geplaatst: langzame eters, ‘gewone’ eters en snelle eters. Uit dit onderzoek bleek dat de snelle eters een grotere kans hadden op het ‘metabool syndroom’, waardoor ze meer kans hadden op hart- en vaatziekten. Dit syndroom krijgen mensen vaak voordat ze diabetes krijgen. Je krijgt hierdoor last van je stofwisseling en een hoge bloeddruk.

Bewust

Wees je bewust van de gevaren en ga bewust met eten om. Probeer langzaam te eten en niet door te eten als je eigenlijk vol zit. Zie eten als iets waar je van kan genieten, niet als iets wat je even snel tussendoor moet doen.

Lees ook: De 6 meest gemaakte fouten tijdens het barbecuen

Dit bericht bewaren? Pin ‘m op Pinterest! 

Bron: Women’s Health | beeld: Pexels