08 maart 2019

Deze etenswaren kunnen helpen bij hooikoorts

Duizenden mensen worden er jaarlijks door getroffen: hooikoorts. Het gedonder begint meestal in de lente, wanneer de pollen door de lucht vliegen. Rode ogen, gesnotter en veel genies komen erbij kijken. Er zijn medicijnen die deze symptomen ietwat onderdrukken, maar je voeding kan ook helpen!

Door deze voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen, kun je je hooikoorts verminderen.

Pollen

Hooikoorts is een allergische reactie op pollen. Pollen vieren hoogtij in de lente, maar dit jaar werd er al in februari een hoog aantal pollen in de lucht gemeten. Mensen met hooikoorts ervaren klachten omdat hun lichaam in de verdediging gaat tegen pollen. Volgens gezondheidsconsulente Martine Prenen ‘ontspoort’ je immuunsysteem. Door middel van gezonde voeding kun je je immuunsysteem ondersteunen en zo de allergische reactie verzachten.

Vermijden

Volgens Prenen is het belangrijk om gezond te eten als je last hebt van hooikoorts. Ze zegt dat je sommige voedingsmiddelen beter kunt vermijden, zoals suiker, alcohol, koffie, koemelkproducten en veel bewerkt voedsel. Maar wat kun je dan wel eten?

Ui

Prenen raadt af om veel peper en zout of mosterd te gebruiken. Je kunt je eten echter wél op smaak brengen met ui. In ui zit het stofje quercetine, dat het immuunsysteem stimuleert. Daarnaast houdt quercetine de aanmaak van histamines tegen, het stofje dat allergische reacties uitlokt.

Zuurkool

Gezonde darmen hebben invloed op je hele lichaam. Daarom is het belangrijk om probiotisch eten te consumeren zoals zuurkool. In zuurkool zitten veel gezonde bacteriën die je darmen een handje helpen. Als je darmen goed hun werk kunnen doen, zal je immuunsysteem hier veel voordeel van hebben.

Ananas

Ananas bevat het enzym bromelaïne. Dit enzym vermindert zwellingen in de neus en luchtwegontstekingen naar aanleiding van allergische reacties. Ideaal dus, als je last hebt van hooikoorts. Prik gerust een paar stukjes ananas of doe wat door een smoothie.

Kurkuma

Hoewel je specerijen als peper, zout, mosterd en kerrie moet laten staan, is kurkuma wel een ideale smaakmaker als je hooikoorts hebt. Kurkuma bevat curcumine, een antioxidant dat histamines blokkeert. Hierdoor heb je dus minder last van allergische reacties.

Tonijn

En als laatste: tonijn. Deze vette vis zit vol omega 3-vetzuren die werken als ontstekingsremmers. Mensen die veel omega 3 eten,  hebben vaak minder last van hun allergieën. Lust je geen tonijn of ben je vegetariër? Walnoten bevatten ook veel omega 3.

Lees ook: Van deze 4 producten moet je nooit de light-variant eten

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Pixabay