14 september 2018

Bruine eieren zijn duurder dan witte eieren

Is het je wel eens opgevallen dat bruine eieren veel populairder zijn dan witte eieren? Vaak worden de witte eieren in de supermarkten geassocieerd met een ‘budgetmerk’. Toch is er geen enkel verschil tussen de beide kleuren en zijn bruine eieren – zoals meerdere mensen stellen – niet gezonder dan de witte eieren.

Tv-programma Keuringsdienst van Waarde ging op onderzoek uit en kwam met heel wat nieuwe bevindingen.

Bruine eieren vs. witte eieren

Bruine eieren zijn populairder in Nederland dan witte eieren. De eigenaar van kippenbedrijf Kipster legt aan de Keuringsdienst van Waarde uit dat dit komt omdat de eerste scharreleieren toevallig bruin waren. In ons land hebben we een vrij lange periode legbatterijkippen gehad. “Een simpele manier voor boeren destijds om zich te onderscheiden was door bruine eieren te verkopen.” Inmiddels zijn legbatterij-eieren niet meer in supermarkten te koop, maar veel mensen associëren bruine eieren nog altijd met gezonder.

Goedkoper

Het blijkt dat supermarkten hierdoor meer geld vragen voor in principe dezelfde eieren. Gemiddeld kost een bruin ei 7 à 8 cent meer dan een wit ei. Je betaalt voor een wit ei ongeveer 16 cent, terwijl je voor een bruin ei zo’n 24 cent neer moet leggen. De supermarkten pakken dit slim aan door de witte eieren in goedkopere verpakkingen, onderin de schappen te leggen. Bij de bekende supermarkt Albert Heijn kost een doosje met 10 witte scharreleieren €1,57. Een doosje met bruine scharreleieren kost €2,38. En behoorlijk verschil dus…

Milieuvriendelijker

Verbazingwekkend genoeg blijken witte eieren ook nog eens veel beter te zijn voor het milieu. De kippen die namelijk witte eieren leggen, verbruiken minder voer, leven langer én leggen ook nog eens meer eieren per jaar. Kippen die bruine eieren leggen produceren tussen de 290 en 310 eieren per jaar, terwijl de kippen van witte eieren ruim 300 tot 320 eieren per jaar leggen. “Misschien moeten we het imago onder de loep nemen”, zegt Eelco van Tilburg, directeur van eiergroothandel EWN in de uitzending. “En de consument opvoeden.”  Bij EWN is de verhouding witte en bruine eieren 60 procent tegen 40 procent. De witte exemplaren worden geëxporteerd, naar Duitsland bijvoorbeeld.

Moneymakers

Pluimveehouder Christian Wolbrink geeft in de uitzending aan dat de Nederlandse pluimveehouders niet rijk worden van het prijsverschil tussen de twee gekleurde eieren. Het zou gaan om enkele tienden van een cent per ei wat ze meer krijgen. Supermarkten zijn volgens Wolbrink de grootverdieners. Hij verwijst subtiel naar Jumbo-baas Frits van Eerd. “Daarom zie je ook nooit een pluimveehouder Parijs-Dakar rijden en een retailer wel.” Ook eierdeskundige Peter van Horne stelt dat vooral bruine eieren ‘moneymakers’ zijn. Volgens hem heeft het vooral met het imago van de eieren te maken en is het prijsverschil niet gebaseerd op de kwaliteit van de eieren.

Bekijk hier de hele uitzending van de Keuringsdienst van Waarde op NPO3.

Lees ook: 8 kookmythes waar niets van waar blijkt te zijn

Wil je dit artikel bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: Keuringsdienst van Waarde, AD | Beeld: videostill