20 mei 2019

Op basis van de houdbaarheid zal Albert Heijn zijn kortingen gaan aanpassen

Vanaf vandaag begint Albert Heijn met een proef waarbij producten worden afgeprijsd op basis van de houdbaarheid. Hoe korter een product nog te eten of te drinken is, hoe hoger de korting zal zijn. Eerder deze maand kondigde Marqt ook aan op dezelfde manier kortingen aan te gaan bieden aan zijn klanten. Wel komt bij Albert Heijn er nog bij dat kortingen ook aangepast worden naar het weer op dat moment.

De manier waarop de korting wordt aangeboden, wordt ook wel dynamisch afprijzen genoemd.

Voedselverspilling tegen gaan

Volgens Albert Heijn gaat er gebruik worden gemaakt van een bepaald soort software dat wordt toepast op de afdelingen gevogelte en vis. Om de beste korting te kunnen bereken houdt de supermarkt rekening met verschillende factoren. De bekende supermarktketen is geadviseerd door het antiverspillingsbedrijf Wasteless. Ook Marqt heeft met deze organisatie samengewerkt. De methode om producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aanzitten goedkoper aan te bieden, is niet nieuw. Zo gebruikt Albert Heijn zelf al jaren de sticker met 35 procent korting. De supermarkt vindt zelf dat dit een mooie manier is om voedselverspilling te verminderen en klanten korting te kunnen geven.

Weersomstandigheden

Maar dat is niet het enige, want de supermarkt gaat nog een stapje verder. Ook wordt er gekeken naar de locatie van de winkel, de bonusaanbiedingen van de week, de weersomstandigheden, het historische verkoopverloop en de voorraad in de winkel. Wat heeft het weer dan precies met producten uit de supermarkt te maken, zal je denken. Anoujska Aspeslagh van Albert Heijn legt het aan het AD uit. “Neem barbecuevlees. De prijs daarvan kan veranderen als het weer omslaat.” Wanneer het ineens hard gaat regenen, zal ook de vraag naar het vlees voor de barbecue afnemen. Als er kortingen op de producten worden gegeven, zijn klanten wellicht alsnog geneigd het te kopen.

Proef

De proef wordt deze week uitgevoerd in de winkel in Zandvoort en zal twee maanden duren. Dit filiaal maakt al gebruik van elektronische winkelkaartjes, daarom is het makkelijker om de prijzen elektronisch op elk moment aan te kunnen passen.

Albert Heijn kortingen voorraad weer

Lees ook: RIVM adviseert: ‘Vries filet americain in voor je het eet’

Wil je dit bericht bewaren? Pin ’t op Pinterest!

Bron: AD | Beeld: Beeldbank, Albert Heijn