24 mei 2022

Huismerken stegen gemiddeld 7 procent in prijs

Het leven is het afgelopen jaar een stuk duurder geworden. Dit merken we niet alleen als we willen tanken of als we naar onze energierekening kijken, maar ook als we boodschappen moeten doen. 

Prijsstijgingen

De prijzen van veel producten in de supermarkt gingen het afgelopen jaar op de schop, maar de prijzen van A-merken stegen wel een stuk harder dan die van de huismerken. De Consumentenbond laat weten dat de bekende merken gemiddeld 10 procent duurder zijn geworden. Voor huismerken geldt dat ze gemiddeld 7 procent in prijs zijn gestegen, ook een behoorlijke toename.

Grootste stijging

Tussen december 2021 en maart van dit jaar stegen de prijzen het hardst. Niet heel gek, want op dit moment steeg de inflatie ook het hardst. De A-merken gingen in deze periode 6 procent omhoog en de huismerken stegen toen gemiddeld 5 procent, maar er waren ook grotere uitschieters. Enkele voorbeelden: douchegel van Axe steeg 45 procent in prijs en boter van Campina steeg met 32 procent. Dit soort uitschieters vonden ook plaats onder de B-merken. Bakboter van Jumbo maakte een stijging van 47 procent mee en bij de Dirk ging je 46 procent meer betalen voor spinazie.

Lees ook: Budgetshopper deelt handige hack om te besparen op je boodschappen

Wil je dit artikel bewaren? Pin het op Pinterest!

Bron: Nu | Beeld: Pixabay