6 bijzondere redenen waarom mensen fastfoodketens hebben aangeklaagd

13 november 2020

De koffie was te heet? Te veel ijs in de ijskoffie? Op naar de rechter!

Het komt weleens voor dat we langs de McDrive rijden en dat we geen sausjes bij onze bestelling krijgen. Kan gebeuren. Toch zijn er mensen waarbij dit in het verkeerde keelgat schiet. Te veel ijs in de ijskoffie? Naar de rechter! Koffie te heet? Op naar de rechtbank! Wij zetten de zes meest bijzondere redenen waarom mensen fastfoodketens hebben aangeklaagd op een rijtje. 

1. De koffie was te heet

De meest spraakmakende rechtszaak tegen een fastfoodketen, is waarschijnlijk deze tegen McDonald’s. In 1992 haalde de 79-jarige Stella Liebeck hier een kopje koffie. Toen ze het plastic dekseltje van het bekertje af probeerde te halen, morste ze de hete koffie over zich heen. Dit resulteerde in derdegraads brandwonden, waar ze huidtransplantaties voor nodig had. Toen McDonald’s weigerde om haar ziekenhuisrekening van een luttele 10.000 dollar te betalen, sleepte ze de fastfoodketen voor de rechter. Ze eiste 125.000 dollar. De jury vond de zaak dusdanig erg, dat Liebeck 160.000 dollar aan schadevergoeding kreeg. Daarnaast vonden de juryleden dat zij recht had op zo’n 2,7 miljoen dollar – wat volgens hen gelijkstond aan ongeveer twee dagen koffieverkoop van McDonald’s. Uiteindelijk oordeelde de rechter dat Liebeck recht had op een half miljoen dollar. McDonald’s maakt de koffie sindsdien wel nét wat kouder om soortgelijke gevallen te voorkomen.

2. De ‘5 dollar box’ was duurder dan 5 dollar

In september 2019 sleepte een stel uit New Jersey, Verenigde Staten, Taco Bell voor de rechter. Zij kochten twee ‘$5 Chalupa Craving Boxes’, maar moesten uiteindelijk een som van $12.18 betalen. Je hoeft er niet goed voor te kunnen rekenen om door te hebben dat dat méér dan vijf dollar per box is. Het stel was niet blij en eiste compensatie van Taco Bell. De man en vrouw claimden dat dit false advertising was. Woordvoerders van Taco Bell hielden in de rechtbank vol dat er bij de advertenties staat aangegeven dat de prijzen kunnen verschillen.

3. Te veel ijs in de ijskoffie

Ook Starbucks was het slachtoffer van een bijzondere rechtszaak. Een klant bestelde een ijskoffie, maar klaagde dat hier te veel ijs in zat. Volgens de beklaagde werd het drankje voor de helft gevuld met ijs en nauwelijks met koffie. De rechter oordeelde dat elke redelijke klant wel door kon hebben dat een iced drink daadwerkelijk wat meer ijsklontjes bevat dan een ander drankje.

4. Een vinger in het eten

Een klein prijsverschil en te veel ijs, dat klinkt allemaal redelijk onschuldig. Maar een vingertop in je eten? Dat is wel next level. En toch is het écht gebeurd. Een vrouw vond een vingertop in haar kom chili van Wendy’s. Toch bleek de vork anders in de steel te zitten. De vrouw had deze vinger hier namelijk zélf ingedaan, in de hoop redelijk wat geld binnen te harken met een rechtszaak. De vinger was wel degelijk van een mens, namelijk van een collega van haar man. Deze collega was zijn vingertop verloren bij een werkongeluk en gaf zijn afgehakte ledemaat aan het getrouwde stel om een schuld af te lossen. Uiteindelijk kwam de waarheid aan het licht en bekenden de vrouw en de man schuld in de rechtbank. Daar werden ze veroordeeld tot een gevangenisstraf.

5. Geen echt fruit in de donuts

In 2016 werd donutgigant Krispy Kreme aangeklaagd voor vijf miljoen dollar. De reden hiervoor? Een man vond het misleidend dat sommige van de donuts met fruitsmaken geen écht fruit bevatten. Een ‘Glazed Raspberry Filled’ donut? Die moet wel échte frambozen bevatten, vond de man. Dus sleepte hij de fastfoodketen voor de rechter. Uiteindelijk gaf hij de hoop op een grote som geld op en werd de rechtszaak opgeschort.

6. De KFC bucket was niet zo vol als in de reclame

Je kent ze wel: de reclames van KFC, met overvolle buckets vol hot wings en crispy tenders. We kunnen ons dan ook goed de teleurstelling voorstellen als je zo’n bucket bestelt en vervolgens een halfgevuld bakkie krijgt. Dat overkwam een New Yorkse vrouw in 2016. In plaats van de schouders erbij op te halen en van de kip te genieten, besloot zij het hogerop te zoeken. Zij sleepte de fastfoodketen voor de rechter wegens, jawel, false advertising. De rechtbank wilde hier niets van weten en verwierp de klacht.

Lees ook: Domme vragen? Dit restaurant rekent daar extra kosten voor

Wil je dit artikel bewaren? Pin ‘m dan op Pinterest!

Bron: Reader’s Digest | Beeld: Unsplash, Thabang Mokoena